Audyt
ogół działań, poprzez które uzyskuje się niezależną ocenę funkcjonowania instytucji, legalności, gospodarności,
celowości, rzetelności; audyt jest zazwyczaj wykonywany przez odrębną komórkę, podporządkowaną bezpośrednio kierownikowi instytucji
lub przez firmę zewnętrzną.
Beneficjent
jednostka publiczna lub prywatna składająca wniosek do końcowego beneficjenta na realizację projektu
współfinansowanego z Funduszu Strukturalnego. Są to inaczej odbiorcy, uczestnicy, interesariusze. Każda osoba, grupa lub
organizacja, która może zostać "dotknięta" rezultatami projektu - może wpływać lub podlegać wpływowi projektu np.
- bezpośredni - odbiorcy (osoby fizyczne) oraz organizacje bezpośrednio zaangażowane w projekt
- pośredni - partnerzyprojektu, organy rządowe i samorządowe
- inni - Instytucje Europejskie, decydenci polityczni, media, otoczenie społeczne
Beneficjent ostateczny
osoba, instytucja lub środowisko (grupa społeczna) bezpośrednio korzystająca z wdrażanej pomocy (ostateczny beneficjent).
Budżet projektu
jest narzędziem planowania i zarządzania projektem od strony finansowej.
Wyraża w kategoriach finansowych cele, środki i sposoby realizacji projektu.
Wskazuje żródła pochodzenia funduszy przeznaczonych na finansowanie projektu.
- budżet w układzie rodzajowym - pokazuje wydatkowanie środkóww ramach projektu z punktu widzenia rodzajów
kosztów (np. wynagrodzenia, podróże, materiały, itd.)
- budżet w układzie zadaniowym - pokazuje wydatkowanie środków w ramach projektu ze względu na realizowane zadania
(np. opracowanie materiałów, przeprowadzaenie szkolenia, ocena itd.)
Cel projektu
określenie celów projektu jest jedną z najważniejszych czynności jakie należy wykonać.
Jasne wyartykułowanie czego oczekujemy pozwala na precyzję w weryfikacji punktu w jakim jesteśmy w stosunku do
punktów: początkowego (w którym byliśmy) i do jakiego zmierzamy. Proces definiowania celówprojektu nie jest prosty.
Wymaga on oderwania się od codziennej pracy i zastanowienia się w grupie co chcemy osiągnąć.
Elementy dobrze określonego celu:
- Specific - konkretny, dostępny, ambitny, ale nie przesadzony
- Measurable - wymierny, mierzalny ma oznaczoną wartość w tej chwili oraz wartość docelową (np. obecnie
- brak jest szkoleń z zakresu pisania wniosków, docelowo w ciągu kwartału będzie przeprowadzonych ok. 10)
- Achievable/available - osiagany potencjał organizacji pozwala na jego osiagnięcie
- Realistic - realny jest obiektywnie możliwy do osiągnięcia
- Timed - terminowy, określony w czasie. Ma określony termin w jakim go chcemy osiągnąć (np. do końca
- drugiego kwartału przyszłego roku)
Cele polityki strukturalnej UE
cele służące osiągnięciu spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej.
Dokumenty programowe (operacyjne)
dokumenty w postaci programów lub planów rozwoju, opracowywane dla potrzeb wydatkowania środków wstępnie przyznanych
(alokowanych) danemu obszarowi lub sektorowi przez Komisję Europejską w ramach Funduszy Strukturalnych. Określają m.in. cele i główne
kierunki wydatkowania środków na podstawie analizy aktualnej sytuacji i trendów rozwojowych danego obszaru lub sektora, kryteria i
sposoby realizacji konkretnych projektów, osoby i instytucje odpowiedzialne za wykonanie określonych zadań oraz szacowaną wielkość i
rozbicie środków z uwzględnieniem współfinansowania ze wszystkich osiągalnych źródeł budżetowych. Do dokumentów takich zaliczamy sektorowe
programy operacyjne oraz Narodowy Plan Rozwoju.
Działanie
środki, za pomocą których wdrażana jest grupa projektów realizujących ten sam cel. Działanie stanowi etap pośredni
między priorytetem a projektem.
Działania towarzyszące
usługi dodatkowe, wspomagające realizację projektów finansowanych z EFS oraz wzmacniające efekt projektu np. zapewnienie
opieki nad dziećmi i osobami zależnymi, transport na miejsce szkolenia.
Fundraising
szeroko pojęte działania mające na celu pozyskanie środków finansowych na realizację zamierzonych projektów.
Fundusz Spójności
jest instrumentem polityki strukturalnej Unii Europejskiej, lecz nie zalicza się do funduszy strukturalnych.
Pomoc z Funduszu Spójności ma zasięg krajowy, a nie regionalny jak w przypadku funduszy strukturalnych. Celem nadrzędnym funduszu
jest wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów tworzących spójną całość w zakresie
ochrony środowiska i infrastruktury transportowej. Fundusz Spójności współfinansuje przede wszystkim projekty służące rozwojowi
infrastruktury publicznej. Pomiędzy projektami z zakresu ochrony środowiska i infrastruktury transportowej musi być zachowana
równowaga podziału funduszy, która została ustanowiona na poziomie 50% dla każdego sektora. Środki Funduszu Spójności są kierowane
do państw członkowskich, w których produkt narodowy brutto (PNB) na jednego mieszkańca jest niższy niż 90% średniej w państwach
Unii Europejskiej, oraz w których opracowany został program zmierzający do spełnienia kryteriów konwergencji ustalonych w art. 104
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Fundusze Strukturalne
zasób finansowy UE umożliwiający pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą
interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Na fundusze strukturalne składają się: Europejski Fundusz
Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz
Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa (FIWR).
Efekty projektu
- produkty: wszystkie materialne produkty i usługi powstałe bezpośrednio w efekcie realizacji projektu,
to co "wyprodukujemy" w ramach projektu np. liczba szkoleń zorganizowanych w projekcie
- rezultaty: jakie zmiany zajdą w wyniku realizacji projektu w odniesieniu do celów projektu, korzyści odbiorców
- mogą być ilościowe i jakościowe np. zwiększenie zatrudnienia o x% to rezultat ilościowy
- oddziaływanie: wpływ na zmiany społeczne w danym środowisku
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego EFRR
został powołany w 1975 roku jako reakcja na coraz głębsze rozbieżności w rozwoju regionów (spowodowane kryzysem
gospodarczym i przystąpieniem do UE Wielkiej Brytanii i Irlandii). Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ma na celu przyczynianie
się do korygowania podstawowych dysproporcji regionalnych we Wspólnocie poprzez udział w rozwoju i dostosowaniu strukturalnym
regionów opóźnionych w rozwoju oraz w przekształcaniu upadających regionów przemysłowych.
Działalność Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego koncentruje się na następujących dziedzinach:
- Inicjatywach na rzecz rozwoju lokalnego oraz zatrudnienia, jak też działalności średnich i małych przedsiębiorstw,
- Wspieraniu rentownych inwestycji produkcyjnych umożliwiających tworzenie lub utrzymywanie trwałego zatrudnienia,
- Infrastrukturze,
- Rozwoju turystyki oraz inwestycji w dziedzinie kultury,
- Ochronie i poprawie stanu środowiska,
- Rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Europejski Fundusz Społeczny EFS
Europejski Fundusz Społeczny istnieje od 50 lat. Powstał w 1957 roku, kiedy sześć krajów podpisujących Traktat
Rzymski powołało Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG), a wraz z nią Europejski Fundusz Społeczny (EFS).
Od tamtej chwili EFS jako pierwszy fundusz strukturalny Wspólnot Europejskich wspiera działania krajów członkowskich Unii
Europejskiej w dziedzinie polityki zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich.
Europejska Współpraca Terytorialna
Europejska Współpraca Terytorialna (EWT) realizuje założenia polityki regionalnej Unii Europejskiej na lata 2007-2013,
której realizacja wspierana będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. EWT 2007-2013 stanowi kontynuację Inicjatywy
Wspólnotowej INTERREG III, wdrażanej w okresie programowania 2000-2006 (w Polsce od 1 maja 2004 roku ). EWT powołana została w celu
realizacji programów współpracy transgranicznej, transnarodowej i międzyregionalnej.
EQUAL
aktualna inicjatywa wspólnotowa, czyli program pomocy bezzwrotnej ze strony Unii Europejskiej dla określonych jednostek
(np. władz lokalnych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców) w związku ze zgłaszanymi przez nie projektami przekształceń strukturalnych
w krajach członkowskich. Inicjatywa ta finansowana jest z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja (programu)
oszacowanie oddziaływania pomocy strukturalnej Wspólnoty w odniesieniu do celów oraz analiza
jej wpływu na specyficzne problemy strukturalne. Jest narzedziem służącym usprawnieniu zarządzania projektem.
Ewaluacja to okresowa ocena efektywności, skuteczności, oddziaływania, trwałości i zgodności projektu w kontekście
założonychcelów.
Grupa Partnerska
to dobrowolna i otwarta koalicja liderów z różnych sektorów życia publicznego (samorządy, przedsiębiorstwa, organizacje
pozarządowe, instytucje państwowe, szkoły, uczelnie, mieszkańcy niezorganizowani formalnie i inni), którzy wspólnie przygotowują i
realizują praktyczne długofalowe działania na rzecz rozwiązywania problemów gospodarczych, społecznych i ekologicznych oraz wspólnie
monitorują ich wyniki i którzy działają na szczeblu ponad gminnym.
Inicjatywa lokalna
inicjatywy lokalne są jednym z instrumentów polityki regionalnej UE. Zgodnie z zasadą subsydiarności ich celem
jest pobudzenie społeczności lokalnych i zwiększenie zaangażowania władz lokalnych w rozwój społeczno-gospodarczy regionu. Jednym z
rodzajów lokalnych inicjatyw są lokalne pakty na rzecz zatrudnienia, w ramach których podejmowane są działania na rzecz lokalnego
rynku pracy.
Harmonogram projektu
jest narzędziem planowania, kontroli / monitorowania i zarządzania. Harmonogram jest to spis etapów
w projekcie, który pokazuje, ilustruje wszystkie zadania do wykonania z przypisanym czasem ich realizacji.
Budowa sekwencji czynności:
- podzielić projekt na zasadnicze działania / zadania
- ustalić czas trwania poszczególnych działań
- ustalić kolejność działań
Etapy budowania harmonogramu:
- uporządkowanie i usystematyzowanie zadań przewidzianych do wykonania podczas realizacji projektu
- określenie czasu trwania
Inicjatywa partnerska
działania podejmowane przez Grupę Partnerską, przy współpracy partnerów z różnych sektorów - publicznego, prywatnego,
pozarządowego.
Instytucja audytowa
dla wszystkich programów operacyjnych funkcje Instytucji Audytowej pełni Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.
Instytucja audytowa programu operacyjnego odpowiada w szczególności za:
- Zapewnienie prowadzenia audytów w celu weryfikacji skutecznego funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli programu operacyjnego oraz audytów operacji na podstawie stosownej próby w celu weryfikacji zadeklarowanych wydatków;
- Przedstawianie Komisji, w terminie dziewięciu miesięcy od zatwierdzenia programu operacyjnego, strategii audytu i ich metodologię;
- Do dnia 31 grudnia każdego roku w latach 2008-2015:
- Przedłożenie Komisji rocznego sprawozdania audytowego, informującego o wszelkich brakach wykrytych w systemach zarządzania i kontroli programu;
- ydawanie opinii, na podstawie kontroli i audytów przeprowadzonych na jej odpowiedzialność, w kwestii tego, czy system zarządzania i kontroli funkcjonuje skutecznie, tak aby dawać racjonalne zapewnienie, że deklaracje wydatków przedstawione Komisji i transakcje będące ich podstawą są zgodne z prawem i prawidłowe;
- Przedkładanie deklaracji częściowego zamknięcia zawierającej ocenę zgodności z prawem i prawidłowości danych wydatków;
- Przedłożenie Komisji, nie później niż dnia 31 marca 2017 r., deklaracji zamknięcia, zawierającej ocenę zasadności wniosku o wypłatę salda końcowego oraz zgodności z prawem i prawidłowości transakcji będących podstawą wydatków objętych końcową deklaracją wydatków, do której dołącza się końcowe sprawozdanie audytowe.
Instytucja Pośrednicząca IP
instytucja, do której Instytucja Zarządzająca IZ deleguje część funkcji związanych z zarządzaniem, kontrolą i monitorowaniem
Programu Operacyjnego albo strategii wykorzystania Funduszu Spójności, odnoszącą się do priorytetu, działania albo projektu.
Instytucja Pośrednicząca II stopnia (Instytucja Wdrażająca)
instytucja publiczna, której zostały oddelegowane w drodze porozumienia, zadania związane z obsługą określonych działań w ramach PO KL.
Instytucja Zarządzająca IZ
instytucja odpowiedzialna za przygotowanie i realizację programów operacyjnych (w tym regionalnych programów operacyjnych).
IZ jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. Do podstawowych funkcji IZ należą:
- Zapewnienie zgodności wyboru operacji do finansowania z kryteriami wyboru projektów dla programu,
- Zapewnienie prowadzenia kontroli programu operacyjnego, w tym w szczególności przygotowanie planu kontroli systemowych oraz zatwierdzenie
planów kontroli innych instytucji,
- Dokonywanie oceny postępów realizacji programu na podstawie sprawozdania rocznego,
- Przygotowywanie, we współpracy z Instytucjami Pośredniczącymi, raportów o nieprawidłowościach oraz przekazywanie ich do odpowiednich instytucji.
Instytucja płatnicza
jedna lub kilka instytucji lub organów krajowych, regionalnych lub lokalnych, wyznaczonych przez państwo członkowskie w celu
przygotowania i przedkładania wniosków o płatności oraz otrzymywania płatności z Komisji. W Polsce instytucją płatniczą będzie Departament
Obsługi Funduszy Pomocowych w Ministerstwie Finansów.
Inicjatywy Wspólnoty
programy finansowane z funduszy strukturalnych, mające na celu rozwiązanie problemów występujących na terenie całej
Unii Europejskiej. Liczba i charakter Inicjatyw Wspólnotowych ulegają zmianom w zależności od zidentyfikowanych problemów mających wpływ
na funkcjonowanie Unii Europejskiej. W latach 2000-2006 są to: EQUAL, INTERREG LEADER , URBAN. W Polsce w tym okresie programowania
wdrażane będą tylko Inicjatywy Equal i Interreg.
Instytucja Wdrażająca
jednostka finansów publicznych odpowiedzialna za zlecanie realizacji projektu. Beneficjent Końcowy może pełnić także
funkcję projektodawcy. Dla SPO RZL funkcję tę pełnić będzie: Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Departament Wdrażania),
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, wojewódzkie urzędy pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Polska Agencja
Rozwoju Przedsiębiorczości.
Instytucja Zarządzająca
instytucja lub organ administracji publicznej, wyznaczony przez państwo członkowskie, odpowiedzialny za zarządzanie
programem operacyjnym. W przypadku SPO RZL funkcję tę pełnić będzie Departament Zarządzania i Programowania EFS w Ministerstwie Gospodarki,
Pracy i Polityki Społecznej.
Jednolity Dokument Programowy
jednolity dokument przyjęty przez Komisję i zawierający tą samą informację, która jest zawarta w Podstawach Wsparcia
Wspólnoty i programie operacyjnym..
Kategorie kosztów projektu
- koszty osobowe (wynagrodzenie persnelu projektu zatrudnionego na podstawie umów
o pracę, umów zlecenie, itp.)
- koszty operacyjne (podróże, zakup/wynajem sprzętu, produkcji, bieżące, administracyjne, inne)
- koszty podwykonawców (eksperci zewnętrzni, druk, tłumaczenia, inne)
Komitet Monitorujący
powoływany jest dla celów oceny i nadzorowania danego programu operacyjnego. Jego zadaniem jest m.in. zatwierdzanie
kryteriów wyboru projektów, akceptowanie uzupełnienia programu, okresowe badanie postępu w zakresie osiągnięcia szczegółowych celów
określonych w programie i uzupełnieniu programu. W skład komitetu monitorującego wchodzą przedstawiciele strony rządowej, strony
samorządowej oraz przedstawiciele partnerów społecznych i gospodarczych.
Koszty projektu
forma rozliczania dotacji z grantodawcą, instytucją udzielającą wsparcia:
- refundacja kosztów na podstawie faktycznie poniesionychi udokumentowanych wydatków
- zaliczkowanie przed rozpoczęciem działań projektowych
- forma mieszana np. Europejski Fundusz Społeczny, zaliczka w wysokości 20% kosztów planowanych na 12
miesięcy realizacji projektu a następnie wypłata kolejnych transz po rozliczeniu 70% każdej przekazanej z transz
Koszty kwalifikowane
koszty, których poniesienie jest merytorycznie uzasadnione i które spełniają kryteria kwalifikacji
wyznaczone przez instytucję zarządzającą. Są kosztami związanymi bezpośrednio z projektem, rzeczywiste i uzasadnione,
poniesione w okresie trwania umowy, zgodne z zasadami Programu.
Koszty niekwalifikowane
koszty poniesione poza okresem trwania umowy, zbyt wysokie w stosunku do efektów, nie związane
bezpośrednio z projektem, niezgodne z zasadami Programu.
Kryteria wyboru projektów
określony zestaw wymogów formalnych i merytorycznych, zawartych w programie uzupełniającym, które muszą spełnić
projekty, aby uzyskać dofinansowanie ze środków pomocowych. W przypadku Funduszy Strukturalnych kryteria wyboru projektów formułowane
są przez instytucję zarządzającą, a następnie aprobowane przez Komitet Monitorujący.
Kwalifikowalność kosztów
spełnienie przez koszty działań lub operacji określonych warunków do których należą: (1) zgodność z wymogami Funduszu,
z którego miałaby pochodzić pomoc; (2) spójność planowanych działań lub operacji z zatwierdzonym programem operacyjnym.
Kwalifikowalność wydatków
spełnienie przez wydatki poniesione w ramach programu lub projektu określonych warunków co do ich współfinansowania
z funduszy pomocowych.
LEADER+
Program na rzecz rozwoju obszarów wiejskich - jeden z czterech programów unijnych, tzw. Inicjatyw Wspólnotowych,
mający na celu rozwój obszarów wiejskich dotkniętych szczególnymi trudnościami i polepszenie warunków życia na wsi dzięki współpracy
partnerów lokalnych (publicznych, prywatnych i organizacji pozarządowych).
Monitoring
to proces systematycznego zbierania i analizowania ilościowych i jakościowych, informacji na temat
wdrażania projektu w ujeciu finansowym (budżet) i rzeczowym (zadania do realizacji, cele, wskaźniki).
Efektywny monitoring jest gwarantem zgodności realizacji zaplanowanych działań z wcześniej przyjetymi założeniami.
Jakie działania obejmują monitoring?
- zgodność czasową projektu
(czy realizujemy zadania zgodnie z harmonogramem?)
- zgodnośćz budżetem projektu
(czy nie przekraczamy poszczególnych kategorii budżetowych oraz
czy wydatkujemy w odpowiednim czasie?)
- postęp realizacji wskaźników projektu
(czy w projekcie uczestniczy tylu beneficjentów, ilu zaplanowaliśmy;
czy przeprowadzaliśmy właściwą liczbę szkoleń?)
- zgodność realizacji projektu z celami
(czy realizujemy wszystkie cele projektu?)
- zgodność realizacji zaplanowanych działań z zapisami we wniosku
(czy nie pomijamy pewnych kwestii
przewidzianych do realizacji?)
Obywatelska inicjatywa lokalna
projekt reprezentujący wspólny interes lokalnej społeczności, którego autorami są osoby prywatne zamieszkujące
na terenie działania Grupy.
Płatność
określona wielkość środków w ramach pomocy finansowej, wypłacana przez Komisję Europejską do Instytucji Płatniczej
na podstawie wniosku o płatność.
Podkomitet Monitorujący
monitoruje realizację Priorytetów VI-IX w województwie. Podkomitet jest powoływany w drodze uchwały przez
Komitet Monitorujący PO KL, który deleguje na poziom regionalny część swoich zadań związanych z prowadzeniem monitoringu w ramach
danego obszaru wsparcia. Podkomitetowi Monitorującemu przewodniczy przedstawiciel IP PO KL.
Priorytet
jeden z priorytetów strategii, przyjętych w PWW (CSF) lub w pomocy; priorytetowi jest podporządkowany wkład
finansowy z Funduszy, innych instrumentów finansowych oraz odpowiednich środków finansowych państwa członkowskiego, jak również
zestaw sprecyzowanych celów.
Produkt Lokalny
to wyrób lub usługa, z którą utożsamiają się mieszkańcy regionu, produkowana w sposób niemasowy i przyjazny dla
środowiska, z surowców lokalnie dostępnych. Produkt lokalny staje się wizytówką regionu poprzez wykorzystanie jego specyficznego i
niepowtarzalnego charakteru oraz angażowanie mieszkańców w rozwój przedsiębiorczości lokalnej.
Program operacyjny
dokument przyjęty przez Komisję, służący wdrażaniu PWW (CSF) i składający się ze spójnego zestawienia priorytetów,
zawierającego działania wieloletnie, które mogą być wdrażane przez jeden lub kilka Funduszy, jeden lub kilka innych dostępnych
instrumentów finansowych oraz EIB.
Projekt
najmniejsza dająca się wydzielić jednostka stanowiąca przedmiot pomocy. To przedsięwzięcie prowadzące
do osiągnięcia określonego wcześniej celu, przy użyciu trzech podstawowych zasobów, tj. czasu, zespołu i budżetu.
Tak więc jest to sposób realizacji założonych w określonym czasie zadań służących osiągnięciu ustalonych celów
przy wykorzystaniu dostępnych zasobów. W wyniku przeprowadzonego projektu powstaną rezultaty, czyli określone celem zmiany.
Rodzaje projektów:
- miękkie: projekty opisujące inwestycjew w infrastrukturę "miękką", tzw. inwestycje w człowieka - zmiana
świadomości, zachowań, wzrost wiedzy, nabycie kwalifikacji itp.,
- twarde: projekty opisujące inwestycje w infrastrukturę "twardą" - wodociągi, kanalizacje, budynki, drogi itp.
- mieszane: wykorzystujące w różnym stopniu oba rodzaje projektów.
Cechy dobrego projektu
- zgodność z celami programu, sponsora oraz projektu
- zgodność wydatkowania środków z budżetem
- zgodność z harmonogramem
- realizacja założonych wskaźników
- dokonywanie na bieżąco zmian w projekcie, jeśli istnieje taka potrzeba
- wysokie kwalifikacje zespołu projektowego
- dbanie o beneficjentów projektu
- dokumentowanie działań przewidzianych do realizacji w projekcie
- promowanie projektu zgodnie z wytycznymi programu, sponsora oraz projektu
Rezultaty projektu
efekty/wskaźniki/rezultaty - mierniki za pomocą których będziemy mierzyć postęp w realizacji projektu.
Wskaźniki powinny być:
- trafne - dostosowane do charakteru projektu oraz oczekiwanych efektów
- mierzalne - wyrażone w wartościach liczbowych, procentowychlub binarnie (TAK-NIE)
- wiarygodne - niezależne, reprezentatywne i możliwe do łatwej weryfikacji
- dostępne - łatwe do uzyskania
Schemat
grupa projektów w ramach działania, które łączy wspólny sposób wdrażania, wspólna grupa odbiorców, wspólny
cel w ramach celu działania.
Sektorowe programy operacyjne
programy operacyjne przygotowywane i zarządzane przez właściwe resorty centralne, realizujące zadania
horyzontalne w odniesieniu do całych sektorów ekonomiczno-społecznych.
Strategia
jest dokumentem (planem), w którymanalizuje się stan, planuje i wybiera najważniejsze kierunki
działania organizacji. Strategię opracować mogą wszyscy: różne organizacjetakie jak dużefirmy zatrudniające dziesiątki
czy setki pracowników, organizacje społeczne czy publiczne takie jak np. samorząd terytorialny.
Z czego składa się strategia?
- opisuje stan dotychczasowy
- opisuje cele działania na określony czas w przyszłości
- analizuje możliwe kierunki działania, bada wszystkie "za" i "przeciw"
- bada możliwościwykonania określonych celówlub zadań z uwagi na posiadane zasoby ludzkie techniczne, organizacyjne, a przede wszystkim
- wyznacza najważniejsze zadania do wykonania w najbliższej lub dalszej przyszłości
Wszystkie dokumenty zawierające powyższe elementy są strategiami niezależnie jak się nazywają.
Usługi dla struktur i systemów
usługi świadczone w ramach projektów finansowanych z EFS, mające na celu rozwijanie i doskonalenie systemów
i struktur działających w obszarze rynku pracy, np. badania, ekspertyzy, szkolenia dla nauczycieli i trenerów, zakup sprzętu
komputerowego i oprogramowania.
Uzupełnienie programu
dokument wdrażający strategię i priorytety pomocy, zawierający także szczegółowe elementy na poziomie
działania przygotowany przez państwo członkowskie lub instytucję zarządzającą, i w razie potrzeby korygowany. W dokumencie
tym przedstawione zostaną szczegółowe kryteria wyboru projektów, system wdrażania, budżet działań.
Wniosek/aplikacja
standardowy formularz składany przez beneficjenta w celu uzyskania wsparcia ze środków pomocowych.
Zakres informacji zawartych we wniosku obejmuje: informacje o instytucji zgłaszającej wniosek, informacje na temat projektu,
charakterystyka działań podejmowanych podczas realizacji projektu, planowane rezultaty i wydatki, wymagane dokumenty w formie
załączników. Wniosek musi zostać złożony zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej (na dyskietce lub płycie CD).
Wniosek
(aplikacja, wniosek aplikacyjny) to forma przedstawienia projektu do realizacji. Jest to oferta
instytucji, organizacji pozarządowej lub innego podmiotu ubiegających się o sfinansowanie określonego projektu,
czyli przedsięwzięcia.
Pisanie wniosków wymaga jednak znajomości:
- odpowiednich procedur aplikacyjnych
- zasad wypełniania wniosku i przygotowanie załączników
- technik przedstawienia projektu w formie aplikacji
Wniosek o płatność
wniosek kierowany przez instytucję zarządzającą do instytucji płatniczej w celu dokonania okresowych
płatności na rzecz ostatecznych odbiorców. Płatności te umożliwiają zwrot kosztów faktycznie opłacanych przez fundusze pomocowe.
Wspólnota Europejska
wspólnota, której celem jest stworzenie wspólnego rynku oraz unii gospodarczej i walutowej, a także dzięki
wdrożeniu wspólnej polityki i działań, wspieranie w całym ugrupowaniu harmonijnego i zrównoważonego rozwoju działalności
gospodarczej, wysokiego poziomu zatrudnienia i ochrony socjalnej, równości praw kobiet i mężczyzn, zrównoważonego i nie
inflacyjnego wzrostu, wysokiego stopnia konkurencyjności i spójności gospodarczej, wysokiego poziomu ochrony i poprawy jakości
środowiska naturalnego, podnoszenie standardu i jakości życia, gospodarczej i społecznej spójności oraz solidarności między
państwami członkowskimi. Działania Wspólnoty są regulowane wspólnymi politykami, do których należą: Wspólna polityka rolna,
Wspólna polityka handlowa, Wspólna polityka transportowa i polityka ochrony środowiska, Polityka regionalna i strukturalna WE,
Unia gospodarcza i walutowa, Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa.
Zrównoważony rozwój
według definicji ONZ, rozwój zrównoważony to taki, który zaspokajając potrzeby dzisiejsze, nie zagraża
jednocześnie potrzebom przyszłych pokoleń. Rozwój zrównoważony to harmonijne współistnienie trzech aspektów życia: gospodarczego,
społecznego i przyrodniczego.