Lokalna Strategia Rozwoju na lata 2023-2029 obejmuje aż 10 przedsięwzięć mających na celu wsparcie rozwoju lokalnej społeczności. Strategia ta otwiera szerokie możliwości dla samorządów gminnych, osób fizycznych oraz stowarzyszeń z obszaru gmin Łubnice, Oleśnica, Osiek, Połaniec i Rytwiany, które mogą ubiegać się o dofinansowanie na realizację różnorodnych projektów. W cyklu artykułów przybliżających charakterystykę każdego z tych przedsięwzięć, w części 1 skupimy się na Przedsięwzięciu 1.1, związanym z inwestycjami w aktywną rekreację mieszkańców.
Pierwszą propozycją w ramach strategii jest Przedsięwzięcie 1.1 “Rozbudowa oferty infrastruktury publicznej umożliwiającej rozwój i zagospodarowanie czasu wolnego mieszkańców”. Z budżetem wynoszącym 500 tysięcy euro, przedsięwzięcie to skupia się na inwestycjach w ogólnodostępną, małą infrastrukturę publiczną. Samorządy mogą liczyć na dofinansowanie nawet do 75%, co stanowi znaczące wsparcie dla realizacji projektów. Będą mogły tworzyć lub zmodernizować ogólnodostępną, małą infrastrukturę publiczną służącą rekreacji, sportowi i zwiększaniu możliwości spędzania czasu wolnego. Głównym celem tego przedsięwzięcia o charakterze inwestycyjnym jest zwiększenie dostępności do obiektów sportowych, rekreacyjnych oraz miejsc sprzyjających aktywnemu spędzaniu czasu wolnego. Dzięki temu mieszkańcy obszaru LGD – Dorzecze Wisły zyskają lepsze warunki do uprawiania sportu, rekreacji oraz integracji społecznej.
Korzyści dla mieszkańców
Realizacja projektów w ramach Przedsięwzięcia 1.1 przyniesie szereg korzyści dla lokalnej społeczności. Zwiększenie dostępności do infrastruktury rekreacyjnej i sportowej wpłynie pozytywnie na zdrowie i jakość życia mieszkańców, promując aktywność fizyczną na świeżym powietrzu, co z kolei przyczynia się do poprawy kondycji, redukcji stresu oraz budowania więzi społecznych.
Wskaźniki dla konkursu:
Budżet: 500 000 €.
Dofinansowanie: do 75%.
Wskaźnik produktu: 5 (liczba doposażonych instytucji kultury, zbudowanej lub rozbudowanej infrastruktury publicznej).
Wskaźnik rezultatu: 5 000 (liczba osób).
Możliwy Wnioskodawca: JSFP.
Grupa docelowa: mieszkańcy.
Charakter projektu: inwestycyjny.
Sposób realizacji: konkurs.
Możliwości inwestycyjne, przykłady projektów
Przedsięwzięcie 1.1 otwiera szerokie możliwości inwestycyjne dla samorządów (jednostek sektora finansów publicznych). Mogą one ubiegać się o dofinansowanie na budowę lub modernizację różnorodnych obiektów, takich jak:
- Boiska sportowe: Stworzenie nowoczesnych boisk do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki czy innych dyscyplin sportowych.
- Siłownie plenerowe: Budowa ogólnodostępnych siłowni na świeżym powietrzu, wyposażonych w różnorodne urządzenia do ćwiczeń.
- Place zabaw: Tworzenie bezpiecznych i atrakcyjnych placów zabaw dla dzieci, sprzyjających ich rozwojowi fizycznemu i społecznemu.
- Piaskownice: Miejsca do zabawy dla najmłodszych dzieci, sprzyjające ich rozwojowi sensorycznemu i społecznemu.
- Parki linowe: Atrakcje dla osób lubiących wyzwania, składające się z różnorodnych tras linowych o różnym stopniu trudności.
- Ścieżki rowerowe i piesze: Budowa nowych lub modernizacja istniejących ścieżek, zachęcających do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
- Skateparki i pumptracki: Stworzenie specjalnych torów dla miłośników jazdy na deskorolce, rolkach czy rowerze.
- Parki do parkouru i street workoutu: Przestrzenie do uprawiania parkouru i street workoutu, czyli dyscyplin opartych na pokonywaniu przeszkód miejskich i ćwiczeniach z wykorzystaniem własnej masy ciała.
- Miejskie i wiejskie tereny rekreacyjne o połączonych formach rekreacji: Kompleksowe przestrzenie rekreacyjne, łączące różne formy aktywności, takie jak place zabaw, siłownie plenerowe, boiska sportowe, ścieżki rowerowe i spacerowe.
- Rewitalizacja parków i skwerów: Poprawa estetyki i funkcjonalności istniejących terenów zielonych, tworząc przyjazne miejsca do wypoczynku i rekreacji.
- Ścieżki edukacyjne: Trasy spacerowe z tablicami informacyjnymi, prezentujące walory przyrodnicze i kulturowe regionu.
Warunki udzielenia pomocy (na podstawie wytycznych):
- Złożenie wniosku o przyznanie pomocy i wniosku o płatność oraz ich zmiana lub wycofanie, a także wymiana korespondencji, wykonywanie innych czynności dotyczących postępowania oraz zawieranie umów o przyznaniu pomocy odbywa się za pomocą systemu IT.
- Złożenie wniosku o przyznanie pomocy i wniosku o płatność za pomocą systemu IT następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie wnioskodawcy lub beneficjenta.
- ARiMR oraz SW w trakcie oceny formalnej wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność wzywają jednokrotnie wnioskodawcę lub beneficjenta do usunięcia braków formalnych w terminie nie krótszym niż 7 dni i nie dłuższym niż 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
- W jednym naborze wniosków dany wnioskodawca może złożyć tylko jeden WOPP.
- Pomoc przyznaje się w formie zwrotu części kosztów kwalifikowalnych.
- Pomoc na operację przyznaje się w wysokości nie niższej niż kwota 50 000 zł, przy czym limit dotyczący sumy pomocy w okresie realizacji PS WPR, nie stosuje się do JSFP.
- Pomoc przyznaje się w wysokości zgodnej z poziomem dofinansowania, określonym przez LGD w regulaminie naboru, nieprzekraczającym poziomu dofinansowania wynoszącego do 75% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku operacji realizowanych przez JSFP, z czego pomoc finansowana z EFRROW wynosi maksymalnie 55% kosztów kwalifikowalnych, a pozostałe 20% kosztów kwalifikowalnych ze środków budżetu państwa.
- Pomoc przyznaje się, jeżeli wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR.
- Pomoc przyznaje się na operację jeżeli:
– LSR przewiduje udzielenie pomocy na operację w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji,
– została wybrana do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji,
– której realizacja nastąpi w maksymalnie 2 etapach,
– terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r. - W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:
1) na obszarze objętym LSR;
2) na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania celem. - W zakresie poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej pomoc przyznaje się, jeżeli:
1) operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej;
2) infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej;
3) koszty całkowite operacji nie przekraczają 1 mln euro. - Pomoc jest wypłacana zgodnie z warunkami określonymi w wytycznych podstawowych.
- W przypadku nieuwzględnienia w oddzielnym systemie rachunkowości zdarzenia powodującego poniesienie kosztów albo gdy do jego identyfikacji nie wykorzystano odpowiedniego kodu rachunkowego w przypadku operacji finansowanych w formie płatności ryczałtowych kwotę pomocy przysługującą do wypłaty pomniejsza się o 10%.
- W zakresie poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej pomoc wypłaca się, jeżeli:
1) operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej;
2) infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej;
3) koszty całkowite operacji nie przekroczyły 1 mln euro. - W okresie związania celem beneficjent zobowiązuje się w szczególności do utrzymania zrealizowanej inwestycji co najmniej w okresie 5 lat od dnia wypłaty pomocy.
Ważne dokumenty
Lokalna Strategia Rozwoju (luty 2024) LGD – Dorzecze Wisły na lata 2023-2029 (aktualna)
Wytyczna MRiRW – Komponent Wdrażanie LSR
Wytyczne podstawowe w zakresie pomocy finansowej w ramach PS WPR 2023–2027
Procedura oceny i wyboru operacji w ramach wdrażania LSR na lata 2023-2027