Współczesne społeczeństwa stawiają coraz większe wymagania dotyczące jakości życia, a kluczową rolę odgrywa w tym dostęp do infrastruktury publicznej i usług. Wiele lokalnych społeczności, zwłaszcza na obszarach wiejskich czy w mniejszych miejscowościach, zmaga się z ograniczeniami w tym zakresie. Dlatego też w naszej Lokalnej Strategii Rozwoju jednostki sektora finansów publicznych mogą liczyć na wsparcie finansowe, które m.in. pozwoli im na poprawę tej sytuacji.
Kto może skorzystać z dofinansowania?
Wsparcie na poprawę dostępu do małej infrastruktury publicznej umożliwiającej rozwój i zagospodarowanie czasu wolnego mieszkańcom jest dedykowane podmiotom publicznym, które chcą realizować inwestycje służące poprawie jakości życia mieszkańców na poziomie lokalnym. Projekty muszą być zgodne z Lokalną Strategią Rozwoju i spełniać określone kryteria, aby otrzymać dofinansowanie.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
W ramach przedsięwzięcia 1.1 “Rozbudowa oferty infrastruktury publicznej umożliwiającej rozwój i zagospodarowanie czasu wolnego mieszkańców”, JSFP z obszaru LGD – Dorzecze Wisły mają możliwość pozyskania środków na inwestycje, które znacząco podniosą atrakcyjność miejscowości i stworzą lub zmodernizują ogólnodostępną, małą infrastrukturę publiczną służącą rekreacji, sportowi i zwiększaniu możliwości spędzania czasu wolnego.
Nabór wniosków otworzy drzwi do realizacji wielu ciekawych projektów, które uczynią miejscowości z obszaru LGD – Dorzecze Wisły bardziej atrakcyjnymi. Wśród możliwych inwestycji znajdują się np.: nowoczesne boiska sportowe, siłownie pod chmurką, place zabaw, parki linowe, zielone ścieżki, skateparki, pumptracki, przestrzenie do ćwiczeń na świeżym powietrzu, edukacyjne ścieżki przyrodnicze, itp.
Kiedy można spodziewać się naboru wniosków?
Lokalna Grupa Działania – Dorzecze Wisły, zgodnie z Harmonogramem ogłaszania naborów wniosków, zaplanowała ogłoszenie naboru wniosków w terminie od 24 lutego do 10 marca 2025 roku.
Poziom i forma wsparcia
Przedsięwzięcie 1.1 “Rozbudowa oferty infrastruktury publicznej umożliwiającej rozwój i zagospodarowanie czasu wolnego mieszkańców” oferuje wsparcie finansowe w zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej, jednakże z pewnymi ograniczeniami i warunkami
- maksymalny poziom dofinansowania dla JSFP wynosi 75% kosztów kwalifikowalnych zaplanowanych do poniesienia w ramach operacji realizowanych, z czego pomoc finansowana z EFRROW wynosi maksymalnie 55% kosztów kwalifikowalnych, a pozostałe 20% kosztów kwalifikowalnych ze środków budżetu państwa.
- Minimalna kwota pomocy wynosi nie mniej niż 50 000,00 zł. Limit dotyczący sumy pomocy w okresie realizacji PS WPR, nie stosuje się do JSFP.
- Pomoc przyznawana jest w formie zwrotu części kosztów kwalifikowalnych rzeczywiście poniesionych przez beneficjenta. Oznacza to, że po zakończeniu realizacji projektu, beneficjent może ubiegać się o zwrot części poniesionych kosztów, które zostały wcześniej zatwierdzone w ramach umowy o dofinansowanie.
- Kwotę pomocy ustala się na podstawie szczegółowego budżetu projektu i obejmuje wyłącznie koszty uznane za kwalifikowalne. Oznacza to, że nie wszystkie wydatki mogą być refundowane. Po zakończeniu projektu beneficjent składa wniosek o płatność, dołączając odpowiednią dokumentację.
Warunki podmiotowe dla wnioskodawcy
W zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej pomoc przyznaje się jednostki sektora finansów publicznych (JSFP), które zgodnie z zapisami Lokalnej Strategii Rozwoju Lokalnej Grupy Działania – Dorzecze Wisły są jedynymi podmiotami, które mogą ubiegać się o dofinansowanie.
Warunki przedmiotowe dla wnioskodawcy
Warunki przedmiotowe precyzują, na jakie konkretne działania można uzyskać wsparcie finansowe w ramach danego naboru. Określają one zakres i charakter projektów, które będą finansowane, a także stawiają dodatkowe wymagania dotyczące np. sposobu realizacji inwestycji czy efektów, jakie mają być osiągnięte.
Pomoc przyznaje się na operacje:
- jeżeli LSR przewiduje udzielenie pomocy w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji,
- która została wybrana do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji,
- której realizacja nastąpi w maksymalnie 2 etapach w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r.
O pomoc może ubiegać się wyłącznie podmiot posiadający numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie pomocy.
W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:
- na obszarze objętym LSR,
- na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania z celem.
W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.
Pomocy nie przyznaje się na operacje obejmujące budowę lub modernizację dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz operacje dotyczące świadczenia usług rolniczych.
Pomoc w zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej przyznaje się, jeżeli:
- operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej,
- infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej,
- koszty całkowite operacji nie przekraczają 1 mln euro.
Pozostałe warunki udzielania wsparcia wynikające z procedury wyboru i oceny operacji
Poniższe warunki precyzują proces wyboru projektów, które otrzymają wsparcie finansowe w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju. Podkreślają one znaczenie obiektywności, przejrzystości i zgodności z zasadami LSR w całym procesie oceny wniosków.
Mają na celu zapewnienie, że wsparcie finansowe trafi do projektów, które w największym stopniu przyczynią się do realizacji celów LSR. Dlatego tak ważne jest, aby wnioski były przygotowane rzetelnie i spełniały wszystkie wymagania formalne i merytoryczne.
LGD – Dorzecze Wisły dokonuje wyboru operacji i dokonuje ustalenia kwoty wsparcia, przy zastosowaniu lokalnych kryteriów wyboru, spośród operacji, które:
- są objęte wnioskami o przyznanie pomocy złożonymi w terminie, miejscu oraz formie, o których mowa w ogłoszeniu o naborze wniosków o przyznanie pomocy,
- spełniają warunki udzielania wsparcia na wdrażanie LSR,
- są zgodne z LSR, w szczególności poprzez realizację celów LSR oraz osiąganie zaplanowanych do realizacji wskaźników, a także w zakresie dodatkowych warunków wynikających z LSR bądź regulaminu naboru wniosków,
- uzyskały minimalną liczbę punktów, określoną dla danego typu operacji w lokalnych kryteriach wyboru.
Operacje, które nie spełniają warunków w trzech pierwszych punktach, nie podlegają ocenie zgodności z lokalnymi kryteriami wyboru.
Wsparcie na wdrażanie LSR nie przysługuje, jeżeli podczas dokonywania wyboru operacji przez LGD:
- nie zastosowano procedury zapewniającej bezstronność członków Rady LGD, lub
- nie zastosowano kryteriów wyboru operacji, lub
- nie zachowano składu rady zgodnego z wymogami określonymi w art. 31 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2021/1060, lub
- nie zachowano wymogu, zgodnie z którym pojedyncza grupa interesu nie kontroluje decyzji w sprawie wyboru operacji, określonego w art. 33 ust. 3 lit. b rozporządzenia 2021/1060.
Warunki wypłaty pomocy
Warunki wypłaty pomocy określają konkretne wymogi, które beneficjent musi spełnić, aby otrzymać środki finansowe przyznane na realizację projektu. Są to zazwyczaj wymogi związane z prawidłową realizacją projektu, zgodnie z założeniami zawartymi w umowie o dofinansowanie.
Mają na celu zapewnienie, że środki finansowe są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem i że beneficjent osiąga zakładane efekty projektu. Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z tymi warunkami i przestrzegać ich w trakcie realizacji projektu.
Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent spełnił warunki wypłaty określone w umowie o przyznaniu pomocy, w szczególności:
- zrealizował operację/etap operacji zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, regulaminem naboru wniosków i umową o przyznaniu pomocy,
- złożył wniosek o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi realizację etapu lub operacji w terminie wynikającym z umowy o przyznaniu pomocy,
- udokumentował zrealizowanie operacji lub etapu operacji, w tym poniósł koszty kwalifikowalne i je opłacił zgodnie z umową o przyznaniu pomocy i przepisami prawa powszechnie obowiązującymi, w formie rozliczenia bezgotówkowego,
- realizuje inwestycję lub operację zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo spełnił warunki lub zrealizował działania, z tytułu których przyznano punkty,
- nie finansował realizowanych inwestycji, operacji lub kosztów kwalifikowalnych operacji z udziałem innych środków publicznych, jeśli dotyczy,
- prowadził oddzielny system rachunkowości lub korzystał z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z realizacja operacji w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, a gdy nie był zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych – prowadził zestawienie faktur lub równoważnych dokumentów księgowych,
- poniósł koszty kwalifikowalne operacji zgodnie z ustawą PZP, gdy ma to zastosowanie;
- zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie o przyznaniu pomocy.
Dodatkowo pomoc w zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej wypłaca się, jeżeli:
- operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej,
- infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej,
- koszty całkowite operacji nie przekroczyły 1 mln euro.
Zobowiązania w okresie związania z celem
Zobowiązania w okresie związania z celem są integralną częścią każdej umowy o dofinansowanie. Ich przestrzeganie jest kluczowe dla osiągnięcia celów projektu oraz dla zapewnienia prawidłowego wykorzystania środków publicznych. Dlatego też beneficjenci powinni dokładnie zapoznać się z tymi zobowiązaniami i podejmować wszelkie niezbędne działania, aby je spełnić.
Celem zobowiązań nałożonych na beneficjenta w okresie związania z celem jest zagwarantowanie skutecznego wykorzystania środków publicznych oraz trwałości efektów osiągniętych w ramach realizowanego projektu.
Umowa o przyznaniu pomocy zawiera postanowienia zobowiązujące beneficjenta do:
- zapewnienia trwałości operacji przez:
– nieprzenoszenie prawa własności, posiadania rzeczy nabytych w związku z realizacją operacji, niedokonywanie zmiany sposobu ich wykorzystania,
– niedokonywanie istotnych zmian wypływających na charakter operacjichyba, że SW wyrazi na to zgodę, - umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą podmiotom upoważnionym do dokonywania takich czynności,
- niezwłocznego informowania o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmiana sytuacji faktycznej lub prawnej beneficjenta, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy o przyznaniu pomocy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w PS WPR i przepisach prawa powszechnie obowiązującego związanych z realizacją operacji,
- przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji;
- udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania i ewaluacji PS WPR,
- informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, zgodnie z przepisami załącznika III do rozporządzenia 2022/129,
- utrzymania warunków, kontynuowania działań, z tytułu których przyznano mu punkty, kontynuowania operacji zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty.
Dodatkowo w okresie związania z celem beneficjent zobowiązuje się do utrzymania zrealizowanej inwestycji co najmniej w okresie 5 lat od wypłaty pomocy.
W przypadku przyznania przez LGD punktów za kryteria wyboru o charakterze deklaratywnym oraz złożenia przez wnioskodawcę deklaracji realizacji czynności ocenianych tymi kryteriami, umowa o przyznaniu pomocy zawiera zobowiązanie do realizacji tych deklaracji przez beneficjenta. Zmiana umowy w tym zakresie jest możliwa w przypadku, gdy w wyniku ponownej oceny operacji po wprowadzeniu do niej zmian i ponownej ocenie zgodności z kryteriami wyboru operacji, operacja ta nadal mieści się na liście operacji wybranych oraz w limicie dostępnych środków przewidzianych w ramach naboru.
Pamiętaj: Dokładne warunki, kryteria oceny wniosków a także wymagania i terminy składania wniosków znajdziesz w regulaminie naboru dostępnym w czasie ogłoszonego konkursu na stronie LGD – Dorzecze Wisły. Śledź informacje na stronie LGD: Regularnie sprawdzaj stronę internetową LGD – Dorzecze Wisły, aby uzyskać najnowsze informacje dotyczące wdrażania naszej Lokalnej Strategii Rozwoju.