(wersja jednolita z dnia 1.07.2024 r.)
Rozdział I – Wykaz skrótów
§1
Użyte sformułowania i skróty w niniejszej procedurze oznaczają:
LGD – Lokalna Grupa Działania – Dorzecze Wisły,
LSR – strategia rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, o której mowa w ustawie RLKS,
Rada – organ LGD, o którym mowa w art. 4 ust. 3 pkt 4 ustawy RLKS,
Regulamin – Regulamin Pracy Rady LGD,
Zarząd – Zarząd LGD,
ZK – Zespół Konkursowy, o którym mowa w § 6 niniejszej procedury,
Posiedzenie – Posiedzenie Rady,
ZW – Zarząd Województwa Świętokrzyskiego,
Projekt grantowy – operacja realizowana w ramach wsparcia na wdrażanie LSR, służąca osiągnięciu celów LSR, w której LGD, jako jej beneficjent na podstawie umowy z ZW, udziela grantów na realizację zadań służących osiągnięciu celu tej operacji przez grantobiorców,
Wnioskodawca – podmiot ubiegający się o powierzenie grantu na realizację zadania wynikającego z projektu grantowego,
Wniosek grantowy – wniosek o powierzenie grantu na realizację zadania wynikającego z projektu grantowego wraz z wymaganymi załącznikami,
Grant – środki finansowe programu, które LGD powierzyła grantobiorcy na podstawie umowy na realizację zadania wynikającego z projektu grantowego,
Program – PS WPR lub FEŚ,
PS WPR – Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027,
FEŚ – program Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027,
Grantobiorca – podmiot wybrany w drodze naboru wniosków grantowych, któremu zostanie powierzony grant na realizację zadania wynikającego z projektu grantowego,
Koncepcja inteligentnej wsi (koncepcja SV) – oddolny dokument strategiczny rozwoju obszarów wiejskich w skali mikro mający na celu wypracowanie efektywnychi niestandardowych rozwiązań miejscowych problemów dzięki innowacyjnemu podejściu,
Ustawa RLKS – ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (tj. Dz. U. 2023 poz. 1554),
Wytyczne podstawowe – Wytyczne podstawowe w zakresie pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, wydane na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy PS WPR,
Ustawa PS WPR – ustawa z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (tj. Dz. U. 2024 poz. 261),
Wytyczne szczegółowe – wdrażanie LSR – Wytyczne szczegółowe w zakresie przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 dla interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) – komponent Wdrażanie LSR, wydane na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy PS WPR,
Wytyczne szczegółowe – projekty grantowe – Wytyczne szczegółowe w zakresie przygotowania i realizacji projektów grantowych w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 dla interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) – komponent Wdrażanie LSR, wydane na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy PS WPR,
Wytyczne w zakresie zasad dokonywania wyboru – Wytyczne w zakresie niektórych zasad dokonywania wyboru operacji lub grantobiorców przez lokalne grupy działania, wydane na podstawie art. 15a ustawy RLKS,
SZOP – Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027,
ZRIT – Zasady realizacji instrumentów terytorialnych w Polsce w perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027,
Wyłanianie PG – Wyłanianie projektów grantowych w RLKS w ramach polityki spójności – dokument stanowiący załącznik do uchwały nr 1/2024 Podkomitetu do spraw rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z dnia 14 marca 2024 r., funkcjonującego w ramach Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027,
Warunki wsparcia FEŚ – Warunki/kryteria udzielenia wsparcia dla projektów grantowych realizowanych przez LGD w ramach RLKS ze środków EFRR programu FEŚ 2021-2027,
Ustawa wdrożeniowa – ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1079),
RODO – ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 poz. 1781).
Rozdział II – Ogłoszenie konkursu na wybór grantobiorców
§ 2
Nabór wniosków grantowych w ramach wdrażania LSR przeprowadza się na podstawie przepisów:
- Ustawy RLKS,
- Wytycznych podstawowych,
- Wytycznych szczegółowych – wdrażanie LSR,
- Wytycznych szczegółowych – projekty grantowe,
- Wytycznych w zakresie zasad dokonywania wyboru,
- SZOP,
- ZRIT,
- Wyłanianie PG,
- Warunki wsparcia FEŚ,
- Ustawa wdrożeniowa,
- RODO,
- postanowień niniejszej procedury,
z tym że pkt 2 – 4 dotyczy tylko naborów w zakresie projektów grantowych realizowanych w ramach PS WPR, a pkt 6-10 dotyczy tylko naborów w zakresie projektów grantowych realizowanych w ramach FEŚ.
§ 3
- Decyzję o przeprowadzeniu naboru wniosków grantowych podejmuje Zarząd, który zatwierdza także ogłoszenie konkursu na wybór grantobiorców, zawierające
co najmniej:
1) termin, miejsce i formę składania wniosków grantowych;
2) kwotę przyznaną LGD na realizację danego projektu grantowego;
3) zestawienie zadań w ramach projektu grantowego;
4) informacje o wysokości grantów na poszczególne zadania wraz
z informacją o możliwości pomniejszenia grantu zgodnie z przysługującym dla danego grantobiorcy poziomem dofinansowania;
5) wskazanie miejsca upublicznienia:
a) warunków powierzenia grantów,
b) opisu kryteriów wyboru grantobiorców oraz zasad przyznawania punktów
za spełnienie danego kryterium (np. link do strony internetowej, na której opublikowano te kryteria lub zasady),
c) wzorów dokumentów aplikacyjnych (formularza wniosku grantowego oraz wniosku o rozliczenie grantu),
d) wzoru umowy o powierzenie grantu,
e) informacji o wymaganych dokumentach potwierdzających spełnienie warunków udzielenia grantów/kryteriów wyboru grantobiorców;
6) informację o możliwości wypłacenia grantobiorcy przez LGD części grantu na realizację zadania przed jego realizacją, jeżeli LGD przewiduje taką możliwość. - W przypadku projektu grantowego w zakresie przygotowania koncepcji SV zadaniem jest przygotowanie jednej koncepcji, która spełnia wymagania określone w PS WPR oraz wytycznych szczegółowych – wdrażanie LSR.
- Zmiana treści ogłoszenia o konkursie na wybór grantobiorców oraz kryteriów wyboru grantobiorców i ustalonych w odniesieniu do danego konkursu wymogów jest dopuszczalna wyłącznie w sytuacji, w której w ramach danego konkursu nie złożono jeszcze wniosku o powierzenie grantu. Zmiana ta skutkuje wydłużeniem terminu składania wniosków grantowych o czas niezbędny do przygotowania i złożenia wniosku grantowego.
- Ogłoszenie konkursu na wybór grantobiorców zamieszcza się na stronie internetowej LGD. W miejscu zamieszczenia ogłoszenia podaje się datę jego opublikowania, poprzez wskazanie daty w formule: dzień/miesiąc/rok.
- LGD archiwizuje na stronie internetowej wszystkie ogłoszenia dotyczące konkursów na wybór grantobiorców do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pomocy LGD na dany projekt grantowy. Podgląd treści tych ogłoszeń powinien być możliwy przez każdy podmiot odwiedzający stronę internetową LGD.
- Dopuszcza się przeprowadzenie wyboru grantobiorców za pośrednictwem elektronicznego – internetowego systemu dostępnego bezpośrednio ze strony Internetowej LGD i gwarantującego bezpieczeństwo danych osobowych, na zasadach, które nie są sprzeczne ze statutem LGD, obowiązującymi przepisami prawa oraz zapisami niniejszej procedury.
- Wniosek grantowy składany jest na formularzu stanowiącym załącznik nr 4 lub 4a
do niniejszej procedury.
Rozdział III – Składanie wniosków grantowych
§ 4
- Każdy wniosek grantowy złożony w ramach prowadzonego konkursu na wybór grantobiorców jest rejestrowany i otrzymuje indywidualny numer, który służy do jego identyfikacji w dalszym postępowaniu prowadzonym przez LGD.
- Biuro LGD potwierdza złożenie wniosku grantowego na jego kopii. Potwierdzenie zawiera datę złożenia wniosku grantowego, liczbę złożonych wraz z wnioskiem grantowym załączników, numer, o którym mowa w ust. 1, oraz opatrzone jest pieczęcią LGD i podpisem osoby przyjmującej wniosek.
§ 5
- Wnioskodawcy na każdym etapie wyboru grantobiorców przysługuje prawo
do pisemnego zawiadomienia LGD o wycofaniu wniosku grantowego lub innej deklaracji. - Wniosek grantowy skutecznie wycofany nie wywołuje żadnych skutków prawnych i nie podlega ocenie. Przez skuteczne wycofanie należy zrozumieć pisemne złożenie zawiadomienia do LGD o wycofaniu wniosku grantowego. LGD zachowuje kopię wycofanego wniosku grantowego wraz z zawiadomieniem o jego wycofaniu.
Rozdział IV – Zasady weryfikacji spełniania warunków udzielania grantu
§ 6
- Na potrzeby przeprowadzenia niewiążącej analizy w zakresie:
(1) spełnienia warunków powierzenia grantów określonych w ogłoszeniu konkursu na wybór grantobiorców,
(2) spełnienia przez wniosek kryteriów wyboru grantobiorców, Zarząd powołuje Zespół Konkursowy (zwany dalej ZK). - ZK powoływany jest spośród pracowników biura LGD, członków Zarządu lub ekspertów zewnętrznych.
- W skład Zespołu wchodzą Koordynator, który odpowiada za pracę ZK i jej organizację oraz 2-4 Członków ZK.
- Zarząd w dowolnym czasie może dokonać zmian w składzie osobowym ZK.
§ 7
- Złożony wniosek grantowy podlega ocenie w zakresie spełnienia warunków powierzenia grantów określonych w ogłoszeniu konkursu na wybór grantobiorców.
- Ocena, o której mowa w ust. 1, obejmuje sprawdzenie:
1) złożenia wniosku w miejscu, terminie i formie wskazanych w ogłoszeniu,
2) zgodności wniosku z projektem grantowym, w szczególności z zadaniem, które ma być przez danego wnioskodawcę realizowane, w tym z:
a) przypisanym/i do danego zadania zakresem/ami wsparcia,
b) rodzajami grantobiorców, adekwatnymi do zakresów wsparcia,
c) innymi warunkami powierzenia grantu wynikającymi z przepisów obowiązujących w ramach danego programu, z którego finansowany jest projekt grantowy,
3) spełnienia dodatkowych warunków powierzenia grantów obowiązujących w ramach naboru, wynikających z ogłoszenia konkursu na wybór grantobiorców. - Oceny, o której mowa w ust. 1 i 2 dokonuje Rada zgodnie z zasadami określonymi w § 8 i 9. Pomocniczo członek ZK dokonuje niewiążącej analizy warunków powierzenia grantu poprzez wypełnienie Karty weryfikacji spełniania warunków udzielania grantu, która stanowi odpowiednio załącznik nr 2 lub 2a do niniejszej procedury. Na wypełnionej przez członka ZK karcie umieszczana jest adnotacja: „niewiążąca analiza warunków powierzenia grantu”.
- Członkowie ZK mają obowiązek niezwłocznego zapoznania się ze złożonymi wnioskami.
- Przed rozpoczęciem analizy, członek ZK składa na ręce Przewodniczącego Rady podpisaną deklarację poufności i bezstronności dla danego konkursu wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z Regulaminem Rady oraz procedurą wyboru i oceny grantobiorców. Wzór deklaracji stanowi załącznik nr 3 do niniejszej procedury.
- Członek ZK, który w deklaracji poufności i bezstronności, o której mowa w ust. 5, wykazał brak bezstronności wobec danego wniosku grantowego nie uczestniczy w jego analizie.
- Członek ZK, który nie złożył deklaracji, o której mowa w ust. 5, zostaje automatycznie wyłączony z analizy wniosków grantowych w danym Konkursie.
- W przypadku wniosków grantowych uznanych przez członków ZK jako spełniające warunki powierzenia grantów na podstawie analizy, o której mowa w ust. 3, co najmniej dwóch członków ZK indywidualnie dla każdego wniosku grantowego dokonuje niezależnie od siebie niewiążącej dla Rady analizy w zakresie spełniania przez wniosek kryteriów wyboru grantobiorców, poprzez wypełnienie Karty indywidualnej oceny punktowej stanowiącej załącznik 2b do niniejszej procedury. Na wypełnionej przez członka ZK karcie umieszczana jest adnotacja: „niewiążąca analiza spełniania przez wniosek kryteriów wyboru grantobiorców”.
- W przypadku rozbieżności w analizie w zakresie spełniania przez wnioski grantowe kryteriów wyboru grantobiorców wykonanej przez członków ZK, decyduje Koordynator ZK. Koordynator ZK sporządza notatkę uzasadniającą swoje rozstrzygnięcie.
- Po zakończeniu czynności, o których mowa wyżej, Koordynator ZK przedkłada dokumentację z pracy ZK do Biura LGD celem skierowania jej na posiedzenie Rady.
Rozdział V – Zasady wyboru wniosków grantowych przez Radę LGD
§ 8
- Wybór grantobiorców oraz ustalenie kwot przyznanych grantów jest przeprowadzane na posiedzeniu Rady, po dokonaniu analizy, o której mowa w § 7, oraz po dokonaniu oceny, o której mowa w § 9 ust. 1 i ust. 4.
- Przebieg procesu oceny i wyboru grantobiorców dokumentuje się w protokole.
- W sprawie zwołania posiedzenia stosuje się przepisy Regulaminu.
- Przed posiedzeniem Rady, Biuro LGD przekazuje członkom Rady wykaz złożonych wniosków grantowych oraz druki Kart weryfikacji spełniania warunków udzielania grantu i Kart indywidualnej oceny punktowej. Członkowie Rady mogą również zapoznać się ze złożonymi wnioskami w Biurze LGD.
- Przed rozpoczęciem oceny wniosków grantowych, każdy członek Rady składa na ręce Przewodniczącego Rady deklarację poufności i bezstronności dla danego konkursu wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z Regulaminem Rady oraz procedurą wyboru i oceny grantobiorców (załącznik nr 3 do niniejszej procedury).
- Członek Rady, który nie złożył deklaracji poufności i bezstronności, o której mowa
w ust. 5, zostaje automatycznie wyłączony z oceny wniosków grantowych na tym posiedzeniu. Członek Rady, który w deklaracji poufności i bezstronności wykazał brak bezstronności wobec danego wniosku grantowego, nie uczestniczy w jego ocenie. - Przed rozpoczęciem oceny wniosków, każdy członek Rady składa na ręce Przewodniczącego Kartę informacyjną członka Rady i oświadczenie o przynależności do grup interesów, której wzór stanowi załącznik nr 3a do niniejszej procedury.
- W oparciu o złożone Karty informacyjne członka Rady i oświadczenia
o przynależności do grup interesów, Przewodniczący Rady weryfikuje przynależność członków Rady do grup interesów i sporządza Rejestr interesów członków Rady, którego wzór stanowi załącznik nr 3b do niniejszej procedury. Karty informacyjne członka Rady i oświadczenia o przynależności do grup interesów oraz sporządzony na ich podstawie Rejestr interesów członków Rady wraz z ewentualnymi innymi dokumentami (np. notatki, wydruki z ogólnodostępnych baz danych, takich jak KRS) stanowią aktualny zbiór (rejestr) informacji o członkach Rady w zakresie ich przynależności do grup interesów. - Na podstawie sporządzonego Rejestru interesów członków Rady, Przewodniczący Rady każdorazowo dokonuje sprawdzenia, czy w poszczególnych składach Rady, podejmujących uchwały na posiedzeniu dotyczącym oceny i wyboru grantobiorców, żadna pojedyncza grupa interesu nie kontroluje procesu podejmowania decyzji. Jeżeli wystąpi ww. przewaga grupy interesu, Przewodniczący Rady dokonuje wyłączenia ze składu podejmującego daną uchwałę losowo wyznaczonych członków Rady, należących do przeważającej grupy interesu, w liczbie niezbędnej do zapewnienia prawidłowego składu Rady. Wszelkie wyłączenia w powyższym zakresie są odnotowywane w protokole z posiedzenia Rady.
- Na podstawie złożonych Deklaracji poufności i bezstronności przygotowywana jest lista członków Rady biorących udział w ocenie poszczególnych wniosków grantowych.
- Członkowie Rady, którzy pozostają bezstronni wobec danych wniosków grantowych, podpisują się na liście, o której mowa w ust. 10, obok oznaczenia ww. wniosków.
§ 9
- Oceny wniosku grantowego w zakresie spełniania warunków powierzenia grantu dokonuje w oparciu o Kartę weryfikacji spełniania warunków udzielania grantu bezstronny członek Rady, przydzielony do danego wniosku przez Przewodniczącego Rady.
- W razie stwierdzenia we wniosku o powierzenie grantu braków lub omyłek uniemożliwiających ocenę spełniania warunków powierzenia grantów, wnioskodawca wzywany jest przez LGD do uzupełnienia/poprawienia wniosku w terminie pięciu dni roboczych od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem uznania wniosku grantowego za niespełniającego warunków powierzenia grantów.
- Uzupełnienie wniosku grantowego w zakresie niewynikającym z wezwania będzie uznane za jego nieuprawnioną modyfikację i nie będzie brane pod uwagę podczas oceny.
- Oceny wniosku grantowego według kryteriów wyboru dokonuje trzyosobowy Zespół oceniający, składający się z bezstronnych członków Rady, przydzielonych do danego wniosku przez Przewodniczącego.
- Każdy z członków Zespołu oceniającego dokonuje odrębnej, indywidualnej oceny wniosku grantowego w oparciu o Kartę indywidualnej oceny punktowej (dalej karta oceny).
- Oceny według kryteriów wyboru grantobiorców dokonuje się wyłącznie wobec wniosków, które na podstawie oceny, o której mowa w ust. 1, spełniają warunki powierzenia grantu.
- Ocena według kryteriów wyboru grantobiorców polega na przyznaniu przez członka Rady, który jest członkiem Zespołu oceniającego, punktów za spełnienie poszczególnych kryteriów wyboru.
- Każdy członek Zespołu oceniającego umieszcza ocenę w odpowiednim polu Karty oceny. Ocenę uważa się za dokonaną, gdy zostanie przez oceniającego dokonana
i uzasadniona w odniesieniu do każdego kryterium w Karcie oceny i opatrzona datą
i własnoręcznym podpisem w przeznaczonym do tego miejscu. - W przypadku niedokonania oceny w oparciu o wszystkie kryteria wyboru grantobiorców, lub braku uzasadnienia w odniesieniu do któregokolwiek kryterium, Karta oceny jest zwracana członkowi Zespołu oceniającego do uzupełnienia / sprawdzenia / poprawienia odpowiednich pól w Karcie oceny.
- W przypadku stwierdzenia przez Przewodniczącego Rady, że po poprawieniu Kart istnieją rozbieżności w ocenie poszczególnych oceniających w odniesieniu
do poszczególnych kryteriów wyboru grantobiorców, Przewodniczący zarządza dyskusję na forum całej Rady nad ocenami i głosowanie nad każdą z ocen występujących (przyznanych) w danym kryterium. Wniosek grantowy otrzymuje taką liczbę punktów, za jaką opowiedziała się większość członków Rady. - W przypadku, gdy w jakimś kryterium głosy członków Rady rozkładają się po równo pomiędzy różne wartości punktowe, o tym która liczba punktów zostanie przyznana decyduje Przewodniczący Rady. Decyzja Przewodniczącego Rady wymaga uzasadnienia.
- Wyniki głosowania odnotowuje się na formularzu Karty indywidualnej oceny punktowej. Na tej samej karcie odnotowuje się uzasadnienie dokonanej oceny. Kartę wypełnia
i podpisuje Przewodniczący Rady. - Proces usuwania rozbieżności w ocenach odnotowuje się w protokole.
- W przypadku ustanowienia przez LGD minimów punktowych w kryteriach wyboru grantobiorców, ocenione wnioski grantowe sprawdzane są dodatkowo pod kątem ich spełnienia. Wnioski grantowe niespełniające minimów punktowych nie są wybierane do powierzenia grantu.
- Dla wszystkich wniosków grantowych spełniających warunki powierzenia grantu
i, w przypadku ustanowienia przez LGD minimów punktowych w kryteriach wyboru grantobiorców, dla wszystkich wniosków grantowych spełniających minima punktowe, członkowie odpowiednich Zespołów oceniających dokonują ustalenia kwoty grantu, zgodnie z obowiązującymi w danym programie zasadami i ewentualnie zgodnie
z dodatkowymi warunkami określonymi w ogłoszeniu konkursu na wybór grantobiorców. - Rozbieżności w decyzjach członków Zespołu oceniającego w zakresie ustalenia kwoty grantu rozstrzygane są na zasadach analogicznych, jak w przypadku rozbieżności
w ocenie punktowej według kryteriów wyboru grantobiorców. - W przypadku konieczności uzyskania wyjaśnień lub dokumentów niezbędnych do oceny wniosku grantowego według kryteriów wyboru grantobiorców lub ustalenia kwoty grantu, LGD wzywa wnioskodawcę do złożenia tych wyjaśnień lub dokumentów
w terminie pięciu dni roboczych od dnia otrzymania wezwania. Rada może nie uwzględnić dokumentów lub wyjaśnień złożonych przez wnioskodawcę po upływie powyższego terminu.
§ 10
- Ostateczną decyzję w sprawie wyniku oceny, o której mowa w § 9 ust. 1 oraz o wyborze lub braku wyboru wniosku grantowego do powierzenia grantu podejmuję Rada stosowną uchwałą, odrębnie dla każdego wniosku grantowego.
- Uchwała, o której mowa w ust. 1, uwzględnia:
- wynik oceny w zakresie zgodności wniosku grantowego z warunkami powierzenia grantu,
- wynik oceny w zakresie kryteriów wyboru grantobiorców, w przypadku wniosków grantowych spełniających warunki powierzenia grantów.
- Rada podejmując uchwałę, o której mowa w ust. 1, w przypadku wybrania wniosku do powierzenia grantu, określa również kwotę przyznanego grantu.
§ 11
- Na podstawie treści uchwał, o których mowa w § 10 ust. 1 tworzone są listy ocenionych wniosków grantowych w liczbie odpowiadającej liczbie zadań projektu grantowego,
o realizację których ubiegali się wnioskodawcy w ramach danego naboru wniosków grantowych. Na każdej liście umieszcza się wyłącznie wnioski grantowe spełniające warunki powierzenia grantu i dotyczące danego zadania projektu grantowego, w kolejności wynikającej z uzyskanych punktów. - W przypadku wniosków grantowych, którym przyznano taką samą liczbę punktów,
o kolejności na danej liście decyduje kolejność wpływu wniosku o powierzenie grantu
do LGD. - Każda lista ocenionych wniosków grantowych zawiera w szczególności:
1) określenie, którego zadania projektu grantowego dotyczy,
2) indywidualny numer wniosku grantowego,
3) numer identyfikacyjny podmiotu ubiegającego się o wsparcie (właściwy dla danego programu, jeżeli dotyczy),
4) nazwę/imię i nazwisko podmiotu ubiegającego się o wsparcie,
5) liczbę przyznanych punktów,
6) określenie, które wnioski spełniły minimum punktowe tj., które wnioski wybrano do powierzenia grantu (jeżeli w danym naborze nie obowiązuje minimum punktowe do powierzenia grantu wybiera się wszystkie wnioski grantowe, które podlegały ocenie punktowej według kryteriów wyboru grantobiorców),
7) ustaloną kwotę grantu (w przypadku wniosków wybranych do powierzenia grantu),
8) określenie, który wniosek mieści się w kwocie grantu przewidzianej dla danego zadania projektu grantowego tj., który wniosek ma pierwszeństwo do zawarcia umowy o powierzenie grantu. - Listy ocenionych wniosków grantowych nie wymagają zatwierdzenia uchwałą.
- Biuro LGD sprawuje nadzór nad przebiegiem oceny grantobiorców w zakresie zgodności konkursu z przepisami prawa oraz ogłoszeniem konkursu na wybór grantobiorców.
Rozdział VI – Opis sposobu informowania wnioskodawców o wyniku oceny
§ 12
- Niezwłocznie po dokonaniu oceny wniosków grantowych, na stronie internetowej LGD publikowany jest:
1) protokół z posiedzenia Rady
2) listy ocenionych wniosków grantowych, o których mowa w 11. - Wnioskodawcom, niezwłocznie po zakończeniu oceny, przekazywana jest informacja
o jej wynikach zawierająca w szczególności:
1) W odniesieniu do wnioskodawców z list ocenionych wniosków grantowych:
a) liczbę przyznanych punktów,
b) informację o wybraniu lub braku wyboru wniosku do powierzeniu grantu,
c) proponowaną kwotę grantu (jeżeli wniosek wybrano do powierzenia grantu),
d) informacje o mieszczeniu się wniosku lub nie w kwocie grantu przewidzianej dla danego zadania projektu grantowego
e) informację o prawie do wniesienia odwołania ze wskazaniem terminu i formy jego wniesienia.
2) W odniesieniu do wnioskodawców, których wnioski nie podlegały ocenie według kryteriów wyboru grantobiorców:
a) informację o przyczynach nie spełniania przez wniosek warunków powierzenia grantu,
b) informację o prawie do wniesienia odwołania ze wskazaniem terminu i formy jego wniesienia.
Rozdział VII – Zasady wnoszenia do LGD i rozpatrywania przez LGD odwołań wnioskodawców od decyzji Rady LGD w zakresie wyboru grantobiorców
§ 13
- Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia odwołania do LGD w terminie 7 dni od otrzymania informacji, o której mowa w § 12.
- W przypadku wpływu odwołania od oceny według kryteriów wyboru grantobiorców, i/lub od przyznanej kwoty grantu, ponowna ocena wniosku o powierzenie grantu, którego odwołanie dotyczy, powierzana jest trzem bezstronnym członkom Rady, innym niż ci, którzy dokonywali wcześniejszej oceny. Oceny dokonuje się w oparciu
o Kartę indywidualnej oceny punktowej. Do sposobu prowadzenia obrad na posiedzeniu
w sprawie rozpatrywania odwołań przepisy § 8 i 9 stosuje się odpowiednio. - W przypadku, gdy odwołanie dotyczy niespełniania przez wniosek warunków powierzenia grantu, ponowna ocena w tym zakresie powierzana jest członkowi Rady, innemu niż ten, który dokonywał wcześniejszej oceny. Rozpatrzenia odwołania dokonuje się w oparciu
o odpowiednią Kartę weryfikacji spełniania warunków udzielania grantu. - Ocena o której mowa w ust. 2 i 3 jest zatwierdzana uchwałą Rady.
- Odwołanie pozostawia się bez rozpatrzenia, jeżeli zostało wniesione:
1) po terminie,
2) w formie pisma odręcznego,
3) bez podania danych identyfikacyjnych wniosku grantowego,
4) bez wskazania kryteriów wyboru grantobiorców, z których oceną wnioskodawca się nie zgadza, wraz z uzasadnieniem, jeżeli odwołanie dotyczy tej oceny,
5) bez wskazania warunków powierzenia grantu, z których oceną wnioskodawca się nie zgadza, wraz z uzasadnieniem, jeżeli odwołanie dotyczy tej oceny,
6) bez wskazania w jakim zakresie wnioskodawca się nie zgadza z ustaleniem przez LGD kwoty grantu, jeżeli odwołanie dotyczy tego elementu,
7) bez podpisu wnioskodawcy lub osoby upoważnionej do jego reprezentowania.
- O pozostawieniu odwołania bez rozpatrzenia wnioskodawca informowany jest pisemnie.
- Bez rozpatrzenia pozostawiane jest również odwołanie wnioskodawcy, którego wniosek został wybrany do powierzenia grantu i mieści się w kwocie grantu przewidzianej dla danego zadania projektu grantowego.
- Ponowna ocena, dokonywana w związku z wniesionym odwołaniem, dokonywana jest
w zakresie, którego odwołanie dotyczy. - W przypadku pozytywnego rozpatrzenia odwołania dotyczącego spełniania przez wniosek grantowy warunków powierzenia grantu, wniosek kierowany jest do dalszej oceny
w zakresie spełniania kryteriów wyboru grantobiorców. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odwołania się od wyników dalszej oceny na zasadach określonych w niniejszej procedurze.
Rozdział VIII – Zasady tworzenia list wybranych i niewybranych wniosków grantowych, w tym ewentualnych list rezerwowych wniosków grantowych.
§ 14
- Na podstawie wyników oceny oraz rozpatrzonych odwołań tworzone są listy wybranych wniosków grantowych i, jeżeli LGD ustanowiła minima punktowe w kryteriach wyboru grantobiorców, listy niewybranych wniosków grantowych na zasadach analogicznych do utworzonych wcześniej list ocenionych wniosków grantowych.
- Każda lista wybranych wniosków grantowych zawiera w szczególności:
1) określenie, którego zadania projektu grantowego dotyczy,
2) indywidualny numer wniosku grantowego,
3) numer identyfikacyjny podmiotu ubiegającego się o wsparcie (właściwy dla danego programu, jeżeli dotyczy),
4) nazwę/imię i nazwisko podmiotu ubiegającego się o wsparcie,
5) liczbę przyznanych punktów,
6) ostateczną, przyznana kwotę grantu,
7) określenie, który wniosek mieści się w kwocie grantu przewidzianej dla danego zadania projektu grantowego tj., który wniosek ma pierwszeństwo do zawarcia umowy o powierzenie grantu,
8) określenie, które wnioski grantowe nie mieszczą się w kwocie grantu przewidzianej dla danego zadania projektu grantowego.
- Wnioski grantowe, o których mowa w ust. 2 pkt 8, stanowią listy rezerwowe wniosków grantowych.
- Na listy niewybranych wniosków grantowych wpisywani są ci grantobiorcy, którzy w wyniku oceny według kryteriów wyboru grantobiorców, nie spełnili minimalnych warunków punktowych stawianych grantobiorcom o przyznanie pomocy (jeżeli takie były ustanowione).
- Każda lista niewybranych wniosków grantowych zawiera w szczególności:
1) określenie, którego zadania projektu grantowego dotyczy,
2) indywidualny numer wniosku grantowego,
3) numer identyfikacyjny podmiotu ubiegającego się o wsparcie (właściwy dla danego programu, jeżeli dotyczy),
4) nazwę/imię i nazwisko podmiotu ubiegającego się o wsparcie,
5) liczbę przyznanych punktów.
- Po rozpatrzeniu odwołań, na stronie internetowej LGD publikowany jest protokół z posiedzenia, na którym rozpatrywane były odwołania oraz listy, o których mowa w ust. 1
- W przypadku braku odwołań, niezwłocznie po upływie terminu na ich wniesienie,
na stronie internetowej LGD publikowane są listy, o których mowa w ust. 1. - Wnioskodawcy, których sytuacja uległa zmianie w wyniku rozpatrzonych odwołań, informowani są o tym fakcie pisemnie. W ramach zaistniałej sytuacji wnioskodawcy nie przysługuje prawo do złożenia odwołania.
Rozdział IX – umowa o powierzenie grantu
§ 15
- Dla grantobiorców umieszczonych na listach wybranych wniosków grantowych
i mieszczących się w kwotach grantów przewidzianych na realizację poszczególnych zadań projektu grantowego przygotowywane są:
1) umowy powierzenia grantu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) weksle in blanco wraz z deklaracjami wekslowymi.
- Wzór umowy o powierzenie grantu, stanowiący załącznik nr 5 lub 5a do niniejszej procedury, zawiera elementy określone w ustawie RLKS oraz w przepisach właściwych dla danego programu.
- LGD w formie listy zamieszcza na swojej stronie internetowej informację
o grantobiorcach, z którymi zawarto umowy (wnioskodawcach, którym udzielono grantów). - Lista, o której mowa w pkt. 3 zawiera elementy, o których mowa w § 14 ust. 2 pkt. 2-6.
Rozdział X – Zasady rozliczania grantobiorców – wniosek o rozliczenie grantu
§ 16
- Po zrealizowaniu powierzonego zadania, w terminie wynikającym z umowy powierzenia grantu, grantobiorca składa wniosek o rozliczenie grantu na formularzu udostępnionym przez LGD, stanowiącym załącznik nr 6 lub 6a do niniejszej procedury, zawierającym elementy określone w ustawie RLKS oraz w przepisach właściwych dla danego programu.
- W przypadku wystąpienia nieprawidłowości w złożonym wniosku o rozliczenie grantu, grantobiorca wzywany jest do ich usunięcia lub złożenia wyjaśnień na zasadach określonych w wzorze umowy powierzenia grantu.
- Kwota grantu wypłacana jest w trybie i na zasadach określonych w umowie powierzenia grantu.
Rozdział XI – Zasady weryfikacji wykonania zadań przez grantobiorców – monitoring, kontrola i sprawozdawczość.
§ 17
Zasady monitoringu i kontroli zadania grantowego oraz jego sprawozdawczości zostały określone we wzorze umowy powierzenia grantu.
Rozdział XII – Zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązań wynikających z Umowy
§ 18
- Na poczet zabezpieczenia prawidłowej realizacji Umowy powierzenia grantu, Grantobiorca składa – najpóźniej w dniu podpisania umowy weksel in blanco wraz
z deklaracją wekslową, na kwotę nie mniejszą niż całkowita kwota dotacji wraz
z odsetkami, kosztami i innymi wydatkami związanymi z dochodzeniem należności. - Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1, ustanawiane jest do końca okresu trwałości projektu grantowego.
Rozdział XIII – odstępowanie od konkursu na wybór grantobiorców lub ponowne przeprowadzanie konkursu
§ 19
- W sytuacji, gdy osiągnięcie celu projektu grantowego jest zagrożone lub niemożliwe ze względu na:
1) brak dostatecznej liczby wniosków o powierzenie grantu złożonych w ramach konkursu, lu
2) niedostateczną liczbę wniosków, które zostały wybrane do powierzenia grantu, lub
3) rezygnację przez grantobiorców z realizacji zadań, lub
4) rozwiązania umów o powierzenie grantu,
LGD może odstąpić od ogłoszonego konkursu i/lub ogłosić nowy konkurs na ten sam zakres zadań.
Rozdział XIV – Przepisy końcowe
§ 20
W sprawach nieuregulowanych w niniejszej procedurze decyduje Rada zgodnie z zapisami lokalnej strategii rozwoju i obowiązującymi przepisami prawa.
Wykaz Załączników do procedury wyboru grantobiorców:
- Procedura ustalania i zmiany kryteriów wyboru grantobiorców, stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
- Wzór Karty weryfikacji spełniania warunków udzielania grantu w zakresie konkursu dotyczącego projektu grantowego realizowanego w ramach PS WPR stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury.
- Wzór Karty weryfikacji spełniania warunków udzielania grantu w zakresie konkursu dotyczącego projektu grantowego realizowanego w ramach FEŚ stanowi załącznik nr 2a do niniejszej procedury.
- Wzór Karty indywidualnej oceny punktowej stanowi załącznik nr 2b do niniejszej procedury.
- Wzór Deklaracji poufności i bezstronności stanowi Załącznik nr 3 do niniejszej procedury.
- Wzór Karty informacyjnej członka Rady i oświadczenia o przynależności do grup interesów stanowi Załącznik nr 3a do niniejszej procedury.
- Wzór Rejestru interesów członków Rady stanowi Załącznik nr 3b do niniejszej procedury.
- Wzór Wniosku grantowego w zakresie konkursu dotyczącego projektu grantowego realizowanego w ramach PS WPR stanowi Załącznik nr 4 do niniejszej procedury.
- Wzór Wniosku grantowego w zakresie konkursu dotyczącego projektu grantowego realizowanego w ramach FEŚ stanowi Załącznik nr 4a do niniejszej procedury.
- Wzór Umowy powierzenia grantu w zakresie konkursu dotyczącego projektu grantowego realizowanego w ramach PS WPR stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej procedury.
- Wzór Umowy powierzenia grantu w zakresie konkursu dotyczącego projektu grantowego realizowanego w ramach FEŚ stanowi Załącznik nr 5a do niniejszej procedury.
- Wzór Wniosku o rozliczenie grantu w zakresie konkursu dotyczącego projektu grantowego realizowanego w ramach PS WPR stanowi Załącznik nr 6 do niniejszej procedury.
- Wzór Wniosku o rozliczenie grantu w zakresie konkursu dotyczącego projektu grantowego realizowanego w ramach FEŚ stanowi Załącznik nr 6a do niniejszej procedury.
- Kryteria wyboru grantobiorców.