wtorek, 25 marca, 2025
ul. Ruszczańska 27, 28-230 Połaniec
tel. / fax 15 8650 216
e-mail: biuro@dorzeczewisly.pl
pon. śr. czw. pt. 7:00 – 15:00, wt. 8:00 – 16:00

Procedura oceny i wyboru operacji w ramach wdrażania LSR na lata 2023-2027

Rozdział I. Ramy prawne stanowiące podstawę opracowania dokumentu oraz wykaz pojęć i skrótów

§1

Wykaz aktów prawnych oraz użytych pojęć i skrótów:

  1. Rozporządzenie 2021/1060 – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej;
  2. PS WPR – Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027;
  3. Ustawa PS WPR – ustawa z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027;
  4. Ustawa RLKS – ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności;
  5. Wytyczne podstawowe – Wytyczne podstawowe zakresie pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, wydane na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3 Ustawy PS WPR;
  6. Wytyczne szczegółowe wdrażanie LSR – Wytyczne szczegółowe w zakresie przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 dla interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) – komponent Wdrażanie LSR, wydane na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3 Ustawy PS WPR;
  7. Wytyczne zasady dokonywania wyboru – Wytyczne w zakresie niektórych zasad dokonywania wyboru operacji lub grantobiorców przez lokalne grupy działania, wydane na podstawie art. 15a Ustawy RLKS;
  8. Regulamin naboru wniosków – regulamin naboru wniosków o wsparcie, o którym mowa w Ustawie RLKS;
  9. Warunki przyznania pomocy/warunki udzielenia wsparcia – warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR, o których mowa w Ustawie RLKS;
  10. Wniosek o wsparcie – wniosek o wsparcie, o którym mowa w art. 18b Ustawy o RLKS;
  11. Wnioskodawca – podmiot ubiegający się o udzielenie wsparcia;
  12. Operacja – projekt opisany we wniosku o wsparcie i przewidziany do realizacji w ramach wdrażania LSR;
  13. Operacje własne – operacje, o których mowa w art. 17 ust. 3 pkt 2 Ustawy RLKS;
  14. Operacja realizowana w partnerstwie – operacja realizowana przez co najmniej dwa podmioty z obszaru objętego daną LSR;
  15. Projekt partnerski – co najmniej dwie operacje niezbędne do osiągnięcia wspólnego celu realizowane przez co najmniej 2 podmioty, z co najmniej dwóch obszarów objętych odmiennymi LSR;
  16. LGD – Lokalna Grupa Działania – Dorzecze Wisły;
  17. Rada LGD – Rada Lokalnej Grupy Działania – Dorzecze Wisły będąca organem, o którym mowa art. 4 ust. 3 pkt 4 Ustawy RLKS;
  18. LSR – realizowana przez LGD strategia rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, o której mowa w art. 1 pkt 2 Ustawy RLKS oraz art. 32 Rozporządzenia 2021/1060;
  19. MRiRW – minister właściwy do spraw rozwoju wsi;
  20. ZW – Zarząd Województwa Świętokrzyskiego;
  21. Start DG– podejmowanie pozarolniczej działalności gospodarczej;
  22. Start GA – tworzenie gospodarstw agroturystycznych;
  23. Start ZE – tworzenie zagród edukacyjnych;
  24. Start GO – tworzenie gospodarstw opiekuńczych;
  25. Start KŁŻ – tworzenie krótkich łańcuchów dostaw żywności;
  26. Rozwój DG – rozwijanie pozarolniczej działalności gospodarczej;
  27. Rozwój GA – rozwijanie gospodarstw agroturystycznych;
  28. Rozwój ZE – rozwijanie zagród edukacyjnych;
  29. Rozwój GO – rozwijanie gospodarstw opiekuńczych;
  30. Rozwój KŁŻ – rozwijanie krótkich łańcuchów dostaw żywności;
  31. Koncepcje SV– koncepcje inteligentnych wsi.

Rozdział II. Regulacje objęte niniejszą procedurą.

§ 2

Zakres niniejszej procedury obejmuje regulacje związane z:

  1. przyjęciem regulaminu naboru wniosków o wsparcie;
  2. ogłoszeniem naboru wniosków o wsparcie na wdrażanie LSR;
  3. unieważnieniem naboru wniosków o wsparcie;
  4. wycofaniem wniosku o wsparcie przez wnioskodawcę;
  5. oceną i wyborem operacji przez LGD;
  6. przekazaniem informacji o wynikach wyboru do wnioskodawcy i do ZW oraz publikacją list operacji;
  7. warunkami wniesienia przez wnioskodawcę protestu od oceny i wyboru operacji przez LGD;
  8. weryfikacją oceny i ponowną oceną wniosku o wsparcie przez LGD w wyniku złożonego protestu;
  9. ostateczną oceną wniosku o wsparcie przez ZW;
  10. zmianą niniejszej procedury;
  11. upublicznieniem informacji i dokumentów wytworzonych w LGD w związku z oceną i wyborem operacji.

Rozdział III. Przyjęcie regulaminu naboru wniosków

§ 3

  1. LGD przyjmuje regulamin naboru wniosków w uzgodnieniu z ZW. Zarząd LGD, przed rozpoczęciem uzgadniania regulaminu naboru z ZW, ustala jakie warunki, niewynikające wprost z obowiązujących przepisów i Wytycznych, obowiązywać będą w ramach naboru, w szczególności zakres wsparcia, którego dotyczyć będzie nabór, limit środków przeznaczonych na udzielenie wsparcia, termin ogłoszenia naboru oraz termin składania wniosków. Ewentualne zmiany ustalonych przez Zarząd LGD warunków
    są dopuszczalne, o ile wynikać będą ze zgłoszonych przez ZW uwag w ramach uzgadniania regulaminu naboru.
  2. W regulaminie naboru wniosków o wsparcie LGD określa limit środków publicznych przeznaczonych na udzielenie wsparcia w ramach danego naboru wniosków o wsparcie.
  3. LGD udostępnia regulamin naboru wniosków o wsparcie oraz zmiany regulaminu wraz z ich uzasadnieniem i terminem, od którego są stosowane, na swojej stronie internetowej, w miejscu udostępnienia ogłoszenia o naborze wniosków o wsparcie. Za udostępnienie regulaminu naboru wniosków oraz zmiany tego regulaminu odpowiada Biuro LGD.
  4. Regulamin naboru wniosków o wsparcie określa co najmniej:
    1) zakres wsparcia na wdrażanie LSR, którego dotyczy nabór wniosków o wsparcie;
    2) limit środków przeznaczonych na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR w ramach danego naboru wniosków o wsparcie;
    3) obowiązujące w ramach naboru wniosków o wsparcie: maksymalny, dopuszczalny poziom wsparcia na wdrażanie LSR, kwotę wsparcia na wdrażanie LSR
    lub minimalną i maksymalną kwotę wsparcia na wdrażanie LSR;
    4) formę wsparcia na wdrażanie LSR obowiązującą w ramach danego naboru wniosków o wsparcie;
    5) warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR obowiązujące w ramach danego naboru wniosków o wsparcie;
    6) kryteria wyboru operacji obowiązujące w ramach danego naboru wniosków o wsparcie;
    7) opis procedury udzielania wsparcia na wdrażanie LSR, w tym wskazanie i opis etapów postępowania z wnioskiem o wsparcie przez LGD oraz ZW;
    8) termin składania wniosków o wsparcie w ramach danego naboru wniosków o wsparcie;
    9) sposób i formę składania wniosków o wsparcie oraz informację o dokumentach niezbędnych do udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR w ramach danego naboru wniosków o wsparcie;
    10) zakres, w jakim jest możliwe uzupełnianie lub poprawianie wniosków o wsparcie, oraz sposób, formę i termin złożenia uzupełnień i poprawek;
    11) sposób wymiany korespondencji między wnioskodawcą a LGD i ZW;
    12) czynności, które powinny zostać dokonane przed udzieleniem wsparcia na wdrażanie LSR, oraz termin ich dokonania;
    13) informację o miejscu udostępnienia LSR, formularza wniosku o wsparcie oraz formularza umowy o udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR;
    14) informację o środkach zaskarżenia przysługujących wnioskodawcy oraz podmiot właściwy do ich rozpatrzenia.
  5. LGD może, z zastrzeżeniem ust. 6-8, zmienić regulamin naboru wniosków
    w uzgodnieniu z ZW. Za uzgodnienie zmiany z ZW ze strony LGD odpowiedzialny jest Zarząd LGD, który realizuje to zadanie przy pomocy Biura LGD.
  6. Zmiana regulaminu naboru wniosków o wsparcie w zakresie limitu środków przeznaczonych na przyznanie pomocy na operacje w ramach danego naboru wniosków o wsparcie jest dopuszczalna, jeśli żadnemu wnioskodawcy nie odmówiono jeszcze przyznania pomocy z powodu wyczerpania środków.
  7. Zmiana regulaminu naboru wniosków o wsparcie, z wyjątkiem zmiany dotyczącej zwiększenia kwoty przeznaczonej na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR na operacje w ramach danego naboru wniosków o wsparcie, jest dopuszczalna wyłącznie w sytuacji, w której w ramach danego naboru wniosków o wsparcie nie złożono jeszcze wniosku o wsparcie. Zmiana ta wymaga uzgodnienia z ZW i skutkuje wydłużeniem terminu składania wniosków o wsparcie o czas niezbędny do przygotowania i złożenia wniosku o wsparcie.
  8. Przepisu pkt. 7 nie stosuje się, jeżeli konieczność dokonania zmiany regulaminu naboru wniosków wynika z odrębnych przepisów lub ze zmiany warunków określonych w przepisach regulujących zasady wsparcia lub na podstawie tych przepisów.
  9. LGD udostępnia zmiany regulaminu naboru wniosków wraz z ich uzasadnieniem oraz wskazuje termin, od którego są stosowane, przez aktualizację ogłoszenia o naborze wniosków o wsparcie. Za udostępnienie zmiany Regulaminu naboru wniosków o wsparcie odpowiada Biuro LGD.

Rozdział IV. Ogłoszenie naboru wniosków o wsparcie na wdrażanie LSR

§ 4

  1. LGD podaje do publicznej wiadomości co najmniej na swojej stronie internetowej ogłoszenie o naborze wniosków o wsparcie nie później niż 14 dni przed dniem planowanego rozpoczęcia terminu składania tych wniosków.
  2. Ogłoszenie o naborze wniosków o wsparcie zawiera co najmniej:
    1) nazwę LGD oraz ZW;
    2) przedmiot naboru wniosków o wsparcie;
    3) informację o podmiotach uprawnionych do ubiegania się o wsparcie na wdrażanie LSR;
    4) termin, miejsce oraz formę składania wniosków o wsparcie;
    5) miejsce publikacji regulaminu naboru wniosków o wsparcie;
    6) dane do kontaktu.
  3. Termin składania wniosków o wsparcie nie może być krótszy niż 14 dni inie dłuższy niż 60 dni. W uzasadnionych przypadkach termin składania wniosków o wsparcie może zostać wydłużony, co skutkuje koniecznością zmiany regulaminu naboru wniosków.
  4. Termin składania wniosków o wsparcie lub jego zmiana wymaga akceptacji ZW. Za uzgadnianie z ZW terminu składania wniosków i jego zmiany odpowiada Zarząd LGD.

§ 5

  1. Wniosek o wsparcie składa się w terminie wskazanym w Ogłoszeniu o naborze wniosków o wsparcie, podanym do publicznej wiadomości przez LGD.
  2. Wniosek o wsparcie, zmianę tego wniosku lub jego wycofanie składa się za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zgodnie z art. 17 Ustawy PS WPR.
  3. Zasady składania wniosków o wsparcie przez system IT zostały określone w p. VI.4.Wytycznych podstawowych.
  4. W jednym naborze wniosków o wsparcie jeden wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek o wsparcie.

Rozdział V. Unieważnienie naboru wniosków o wsparcie

§ 6

  1. LGD po akceptacji przez ZW może unieważnić nabór wniosków o wsparcie, jeżeli:
    1) w terminie składania wniosków o wsparcie nie złożono żadnego wniosku o wsparcie, lub
    2) wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że wybór operacji nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć, lub
    3) postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą prawną.
  2. Biuro LGD podaje do publicznej wiadomości informację o unieważnieniu naboru wniosków o wsparcie oraz jego przyczynach na swojej stronie internetowej. Informacja ta nie stanowi podstawy do wniesienia protestu, o którym mowa w Ustawie RLKS.
  3. Jeżeli nabór wniosków o wsparcie zostanie unieważniony zgodnie z postanowieniami niniejszego paragrafu, wsparcie na wniosek złożony w ramach tego naboru
    nie przysługuje.

Rozdział VI. Wycofanie wniosku o wsparcie przez wnioskodawcę

§ 7

  1. Wnioskodawca może wycofać złożony wniosek o wsparcie w dowolnym momencie. Żądanie wycofania wniosku o wsparcie powinno zostać złożone w tej samej formie, która jest wymagana dla złożenia takiego wniosku, oraz powinno zostać podpisane przez umocowaną do tego osobę (w szczególności pełnomocnictwo upoważniające wyłącznie do złożenia wniosku o wsparcie nie jest wystarczające do jego skutecznego wycofania).
  2. W przypadku złożenia przez wnioskodawcę żądania wycofania wniosku o wsparcie, Biuro LGD weryfikuje, czy żądanie pochodzi od osoby umocowanej do reprezentowania wnioskodawcy w tym zakresie. W przypadku wątpliwości LGD wzywa wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień lub dodatkowych dokumentów.
  3. W przypadku potwierdzenia, że żądanie wycofania wniosku o wsparcie pochodzi od należycie umocowanej osoby, LGD informuje wnioskodawcę o skutecznym wycofaniu danego wniosku o wsparcie.
  4. Wycofanie wniosku o wsparcie nie znosi obowiązku podjęcia przez LGD odpowiednich działań wynikających z przepisów prawa w przypadku gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa w związku z danym wnioskiem o wsparcie.

Rozdział VII. Ocena i wybór operacji przez LGD

§ 8

  1. Proces oceny i wyboru operacji przez LGD powinien zakończyć się nie później niż w terminie 60 dni od dnia następującego po ostatnim dniu terminu składania wniosków o wsparcie w ramach danego naboru wniosków o wsparcie.
  2. Termin, o którym mowa w ust. 1, obejmuje cały proces oceny wniosków o wsparcie złożonych w ramach naboru wniosków o wsparcie, w tym ocenę formalną tych wniosków, ich ocenę merytoryczną w zakresie zgodności z warunkami udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR, oraz ocenę według kryteriów wyboru, a także ustalenie kwoty wsparcia oraz ustalenie i przyjęcie listy operacji spełniających warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR oraz listy operacji wybranych, publikację tych list oraz przekazanie informacji o wynikach wyboru wnioskodawcy i ZW.
  3. Ocena operacji obejmuje:
    1) ocenę formalną w zakresie kompletności wniosku o wsparcie,
    2) ocenę merytoryczną w zakresie zgodności z warunkami udzielenia wsparcia,
    3) ocenę merytoryczną według kryteriów wyboru operacji
    i jest prowadzona w oparciu o Kartę oceny wniosku o wsparcie, której wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.

§ 9

  1.  Ocena i wybór operacji, o których mowa w § 8 ust. 1, jest dokonywana przez Radę LGD. Zasady zwoływania posiedzeń Rady oraz oceny i wyboru operacji w zakresie nieuregulowanym niniejszą procedurą określa regulamin Rady, który stanowi odrębny dokument.
  2. Przebieg procesu oceny i wyboru operacji dokumentuje się w protokole.
  3. Zarząd spośród pracowników Biura, Członków Zarządu LGD lub ekspertów zewnętrznych powołuje Zespół Konkursowy (zwany dalej ZK) odpowiedzialny za przeprowadzenie pomocniczej, niewiążącej analizy wniosków o wsparcie w zakresie oceny operacji, o której mowa w § 8 ust. 3.
  4. W skład ZK wchodzą Koordynator, który odpowiada za pracę ZK i jej organizację oraz 2-6 Członków ZK.
  5. Zarząd w dowolnym czasie może dokonać zmian w składzie osobowym ZK.
  6. Przed rozpoczęciem analizy wniosków o wsparcie, członkowie ZKzapoznają się ze złożonymi wnioskami i składają na ręce Przewodniczącego Rady podpisaną Deklarację poufności i bezstronności wraz zoświadczeniem o zapoznaniu się z Regulaminem Rady LGD i procedurą wyboru i oceny operacji na wdrażanie LSR (wzór Deklaracji poufności i bezstronności stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury).
  7. Członek ZK, który w Deklaracji poufności i bezstronności, o której mowa w ust. 6, wykazał brak bezstronności wobec danego wniosku o wsparcie nie uczestniczy w jego analizie.
  8. Członek ZK, który nie złożył deklaracji, o której mowa w ust. 6, zostaje automatycznie wyłączony z analizy wniosków o wsparcie w danym Konkursie.
  9. Analizy wniosków o wsparcie w zakresie oceny, o której mowa w §8 ust. 3 pkt 1 i 2 dokonuje członek ZK poprzez wypełnienie części A1-A3 formularza Karty oceny wniosku o wsparcie. Na wypełnionej przez członka ZK części formularza karty umieszczana jest adnotacja: „niewiążąca analiza w zakresie kompletności wniosku o wsparcie i w zakresie zgodności z warunkami udzielenia wsparcia”.
  10. Co najmniej dwóch członków ZK w stosunku do każdego wniosku o wsparcie, który w wyniku analizy, o której mowa w ust. 9, został uznany za kompletny i zgodny z warunkami udzielenia wsparcia, wykonuje niezależnie od siebie analizę możliwości dokonania oceny operacji, o której mowa w § 8 ust. 3 pkt 3 poprzez wypełnienie formularza Karty indywidualnej oceny stanowiącej załącznik do Karty oceny wniosku o wsparcie. Na wypełnionych przez członków ZK formularzach Karty indywidualnej oceny umieszczana jest adnotacja: „niewiążąca analiza w zakresie oceny wniosku według kryteriów wyboru operacji”.
  11. W przypadku rozbieżności w analizie wykonanej przez członków ZK decyduje Koordynator.
  12. Po zakończeniu czynności, o których mowa w ust. 9 – 11 Koordynator ZK przedkłada dokumentację do Biura LGD celem skierowania na posiedzenie Rady.
  13. Przed posiedzeniem Rady LGD w sprawie oceny i wyboru operacji, Biuro LGD udostępnia członkom Rady LGD Rejestr wniosków o wsparcie, w którym wymienia się wnioski o wsparcie złożone w ramach danego naboru wniosków o wsparcie, złożone wnioski o wsparcie wraz z załącznikami oraz druki Karty oceny wniosku o wsparcieKarty indywidualnej oceny.
  14.  Członkowie Rady LGD analizują przekazany zgodnie z ust. 13 Rejestr wniosków o wsparcie pod kątem wystąpienia konfliktu interesów i konieczności ewentualnego wyłączenia się przez nich z oceny.
  15. W przypadku wystąpienia konfliktu interesów członek Rady wyłącza się z oceny i wyboru danego wniosku w ramach naboru.
  16. Przed rozpoczęciem oceny wniosków o wsparcie, każdy Członek Rady LGD składa Przewodniczącemu Rady podpisaną Deklarację poufności i bezstronności wrazz oświadczeniem o zapoznaniu się z Regulaminem Rady LGD i procedurą wyboru i oceny operacji na wdrażanie LSR (wzór Deklaracji poufności i bezstronności stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury).
  17. Członek Rady LGD, który nie złożył deklaracji, o której mowa w ust. 16, zostaje automatycznie wyłączony z oceny operacji na tym posiedzeniu.
  18. Przed rozpoczęciem oceny wniosków, każdy Członek Rady składa na ręce Przewodniczącego Rady Kartę informacyjną członka Radyoświadczenie o przynależności do grup interesów, której wzór stanowi załącznik nr 2a do niniejszej procedury.
  19. W oparciu o złożone karty informacyjne członków Radyoświadczenia o przynależności do grup interesów Przewodniczący Rady LGD weryfikuje przynależność członków Rad ydo grup interesów i sporządza Rejestr interesów członków Rady. Wzór Rejestru interesów członków Rady stanowi załącznik nr 3 do niniejszej procedury. Karty informacyjne członka Radyoświadczenia o przynależności do grup interesów oraz sporządzony na ich podstawie Rejestr interesów członków Rady wraz z ewentualnymi innymi dokumentami (np. notatki, wydruki z ogólnodostępnych baz danych, takich jak KRS) stanowią aktualny zbiór (rejestr) informacji o członkach Rady w zakresie ich przynależności do grup interesów.
  20. Na podstawie sporządzonego Rejestru interesów członków Rady Przewodniczący Rady każdorazowo dokonuje sprawdzenia czy w poszczególnych składach Rady, podejmujących uchwały na posiedzeniu dotyczącym oceny i wyboru operacji, żadna pojedyncza grupa interesu nie kontroluje procesu podejmowania decyzji. Jeżeli wystąpi ww. przewaga grupy interesu, Przewodniczący Rady dokonuje wyłączenia ze składu podejmującego daną uchwałę losowo wyznaczonych członków Rady należących
    do przeważającej grupy interesu, w liczbie niezbędnej do zapewnienia prawidłowego składu Rady. Wszelkie wyłączenia w powyższym zakresie są odnotowywane w protokole z posiedzenia Rady.

§ 10

  1. Oceny operacji, o której mowa w § 8 ust. 3 pkt 1 i 2 niniejszej procedury, dokonuje Członek Radyprzydzielony do danego wniosku przez Przewodniczącego Rady.
  2. Oceny wniosku o wsparcie według kryteriów wyboru, o której mowa w§ 8 ust. 3 pkt 3 niniejszej procedury,dokonuje trzyosobowy Zespół oceniający, składający się z bezstronnych członków Rady LGD, przydzielonych do danego wniosku przez Przewodniczącego Rady zgodnie z Regulaminem Rady.
  3. Każdy z członków Zespołu oceniającego dokonuje odrębnej, indywidualnej oceny operacji.

§ 11

  1. Ocena formalna wniosku o wsparcie obejmuje sprawdzenie, czy wniosek o wsparcie został wypełniony we wszystkich wymaganych polach oraz czy zostały do niego dołączone wszystkie wymagane załączniki. Oceny formalnej wniosku o wsparcie dokonuje się w oparciu o Kartę oceny wniosku o wsparcie, poprzez jej wypełnienie w części A1.
  2. Ocena merytoryczna operacji w zakresie spełniania warunków udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR jest prowadzona w oparciu o część A2-A4Karty oceny wniosku o wsparcie i obejmuje sprawdzenie, czy operacja spełnia warunki udzielenia wsparcia dla tego typu operacji określone w:
    1) LSR, zwłaszcza czy wpisuje się w zakres wsparcia, a także inne warunki zgodności z LSR określone w regulaminie naboru wniosków,
    2) Wytycznych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 5 i 6.
  3. W przypadku, gdy w wyniku przeprowadzonej oceny, o której mowa w ust. 1 i 2, stwierdzono braki lub uchybienia lub omyłki, i konieczne jest uzyskanie wyjaśnień lub dokumentów niezbędnych do oceny operacji w zakresie spełniania warunków udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR, LGD wzywa wnioskodawcę
    do złożenia tych wyjaśnień lub dokumentów pismem P1, którego wzór został określony w załączniku nr 4 do niniejszej procedury.
  4. Jeżeli po złożeniu wyjaśnień lub dokumentów, których dotyczyło wezwanie, o którym mowa w ust. 3, wniosek o wsparcie w dalszym ciągu nie spełnia warunków udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR, lub jeżeli wyjaśnienia lub dokumenty nie zostały złożone w terminie wskazanym w tym wezwaniu, wniosek ten nie podlega ocenie według kryteriów oceny, o czym wnioskodawca jest informowany pismem P2, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszej procedury. Do pisma należy dołączyć kopię uchwały Rady LGD o niespełnieniu przez operację warunków udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR i w związku z tym niepodleganiu ocenie według kryteriów wyboru operacji (podstawa prawna – art. 21 ust. 1 pkt 1 lit. b Ustawy RLKS).
  5. Wnioski o wsparcie spełniające warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR podlegają ocenie według kryteriów wyboru operacji. Ocena taka jest dokonywana w oparciu o Kartę indywidualnej oceny stanowiącej załącznik do Karty oceny wniosku o wsparcie.
  6. Ocena według kryteriów wyboru operacji polega na przyznaniu przez członka Rady LGD, który jest członkiem Zespołu oceniającego, punktów za spełnienie poszczególnych kryteriów wyboru operacji (stosownie do danej kategorii operacji).
  7. Każdy członek Zespołu oceniającego umieszcza ocenę w odpowiednim polu w Karcie indywidualnej oceny. Ocenę uważa się za dokonaną, gdy zostanie przez oceniającego wpisana i uzasadniona w odniesieniu do każdego kryterium w Karcie indywidualnej oceny oraz opatrzona datą i własnoręcznym podpisem w przeznaczonym do tego miejscu.
  8. W przypadku niedokonania oceny w oparciu o wszystkie kryteria wyboru operacji, lub braku uzasadnienia w odniesieniu do któregoś kryterium, Karta indywidualnej oceny jest zwracana członkowi Zespołu oceniającego do uzupełnienia odpowiednich pól w tej Karcie.
  9. W przypadku stwierdzenia przez Przewodniczącego Rady LGD, że po poprawieniu Kart indywidualnej oceny przez oceniających członków Rady LGD, istnieją rozbieżności w ocenie poszczególnych oceniających w odniesieniu do poszczególnych kryteriów wyboru operacji, Przewodniczący zarządza dyskusję nad ocenami i głosowanie nad każdą z ocen występujących (przyznanych) w danym kryterium. Operacja otrzymuje taką liczbę punktów, za jaką opowiedziała się większość członków Rady LGD.
  10. W przypadku, gdy w jakimś kryterium głosy członków Rady LGD rozkładają się po równo pomiędzy różne wartości punktowe, o tym, która liczba punktów zostanie przyznana, decyduje Przewodniczący Rady LGD. Decyzja Przewodniczącego Rady LGD wymaga uzasadnienia.
  11. Wyniki głosowania odnotowuje się w Karcie indywidualnej oceny. Na tej samej Karcie odnotowuje się uzasadnienie dokonanej oceny. Kartę indywidualnej oceny, o której mowa w niniejszym ustępie, wypełnia i podpisuje Przewodniczący Rady LGD.
  12. Proces usuwania rozbieżności w ocenach odnotowuje się w protokole. Ostateczny wynik oceny punktowej według kryteriów wyboru operacji przenoszony jest do części B Karty oceny wniosku o wsparcie.
  13. Ocenione operacje sprawdza się dodatkowo pod kątem spełniania przez nie minimum punktowego. Operacje niespełniające określonych w procedurach minimów punktowych nie zostają umieszczone na liście operacji wybranych.
  14. Po zakończeniu oceny wszystkich operacji w ramach danego naboru wniosków
    o wsparcie ustala się kolejność przysługiwania wsparcia, sporządzając projekt listy operacji spełniających warunki udzielenia wsparcia, oraz projekt listy operacji wybranych.
  15. Na liście operacji spełniających warunki udzielenia wsparcia umieszcza się wyłącznie operacje, które spełniły warunki określone w części A2 Karty oceny wniosku o wsparcie. Na liście operacji wybranych umieszcza się operacje, które spełniły warunki określone
    w części A2 Karty oceny wniosku o wsparcie uszeregowane zgodnie z ilością punktów uzyskanych w części B tj. oceny operacji według kryteriów wyboru operacji. Jeżeli LGD określiła minimum punktowe dla kryteriów wyboru operacji, na liście operacji wybranych nie umieszcza się operacji, które nie uzyskały minimalnej wymaganej ilości punktów.
  16. W przypadku, gdy na liście operacji wybranych znajdują się operacje, które uzyskały jednakową liczbę punktów, o kolejności na liście decyduje kolejność złożenia wniosku, określona na podstawie informacji w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 5 ust. 2 niniejszej procedury.
  17. Na liście operacji wybranych zaznacza się operacje mieszczące się w limicie środków przeznaczonych na udzielenie wsparcia w ramach danego naboru wniosków o wsparcie.
  18. Dla wszystkich operacji umieszczonych na liście operacji wybranych członkowie Zespołu oceniającego dokonują ustalenia kwoty wsparcia w oparciuo Kartę indywidualnej oceny stanowiącej załącznik do Karty oceny wniosku o wsparcie.
  19. Ustalenie kwoty wsparcia polega na sprawdzeniu:
    1) czy wnioskowana kwota wsparcia jest zgodna z określonym w przepisach poziomem dofinansowania, lub
    2) czy mieści się w określonych kwotowo limitach pomocy dla danej kategorii operacji, lub
    3) czy koszty wynikające z biznesplanu są racjonalne i uzasadnione zakresem operacji (dotyczy operacji produkcyjnych)
  20. Rozbieżności członków Zespołu oceniającego w zakresie ustalenia kwoty wsparcia są rozstrzygane na takich samych zasadach jak rozbieżności w zakresie oceny według kryteriów wyboru. Ostateczny wynik ustalenia kwoty wsparcia przenoszony jest do części C Karty oceny wniosku o wsparcie.
  21. Jeżeli w trakcie oceny wniosku o wsparcie w zakresie spełniania kryteriów wyboru operacji lub w zakresie ustalenia kwoty wsparcia konieczne jest uzyskanie wyjaśnień lub dokumentów niezbędnych do oceny w ww. zakresie lub ustalenia kwoty wsparcia, LGD wzywa wnioskodawcę do złożenia tych wyjaśnień lub dokumentów.
  22. Wyboru operacji dokonuje się w trybie uchwał podejmowanych przez wszystkich bezstronnych członków Rady LGD obecnych na posiedzeniu z zastrzeżeniem,
    że we wszystkich głosowaniach musi uczestniczyć skład Rady spełniający warunki
    w zakresie braku przewagi pojedynczej grupy interesu.
  23. Przyjęcia list operacji o których mowa w ust. 15 również dokonuje się w trybie uchwał,
    z tym że w głosowaniu uczestniczyć mogą osoby nie spełniające warunków bezstronności.

§ 12

  1. W przypadku, gdy o udzielenie wsparcia ubiega się LGD na realizację operacji własnej, LGD musi zapewnić rozdział funkcji zgodnie z art. 33 ust. 5 Rozporządzenia 2021/1060.
  2. Pomoc na operację własną LGD przyznaje się, jeżeli:
    1) LGD wykaże, że operacja nie realizuje zadań LGD w ramach komponentu Zarządzanie LSR, a także
    2) operacja:
    a) jest niezbędna do osiągnięcia danego celu/realizacji przedsięwzięcia LSR,
    b) realizuje cele publiczne oraz niekomercyjne,
    c) spełnia warunki przyznania pomocy dla danego zakresu wsparcia,
    d) nie jest operacją realizowaną w partnerstwie albo projektem partnerskim.
  3. Wniosek o wsparcie na operacje własne LGD składa się w terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze wniosków o wsparcie, o którym mowa w § 4.
  4. Wniosek o wsparcie na operację własną podlega procedurze oceny i wyboru operacji na zasadach identycznych, jak wnioski innych wnioskodawców, nie będących LGD, z tym, że:
    1) Nie stosuje się§ 9 ust. 3-11,
    2) LGD nie wzywa się do złożenia wyjaśnień lub dokumentów, w szczególności
    nie stosuje się § 11 ust. 3 i 21,
    3) Do LGD nie wysyła się informacji o wynikach wyboru operacji,
    4) LGD nie przysługuje prawo do wniesienia protestu od wyniku oceny operacji.
    5) Członkowie Rady LGD nie składają oświadczeń w zakresie bezstronności.

 

Rozdział VIII. Przekazanie informacji o wynikach wyboru do Wnioskodawcy i do ZW oraz publikacja list operacji

§ 13

  1. Po zakończeniu procesu oceny operacji Biuro LGD przekazuje każdemu wnioskodawcy informację o wyniku oceny spełnienia warunków udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR lub wyniku wyboru operacji wraz z uzasadnieniem oceny i podaniem liczby punktów otrzymanych przez operację oraz wskazaniem ustalonej przez LGD kwoty wsparcia na wdrażanie LSR pismem P2, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszej procedury, a w przypadku:
    1) pozytywnego wyniku wyboru operacji – zawierającą dodatkowo wskazanie,
    czy w dniu przekazania wniosków o wsparcie do ZW operacja mieści się w limicie środków przeznaczonych na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR w ramach danego naboru wniosków o wsparcie;
    2) ustalenia przez LGD kwoty wsparcia na wdrażanie LSR niższej niż wnioskowana – zawierającą dodatkowo uzasadnienie tej wysokości
    – w terminie 60 dni od dnia następującego po ostatnim dniu terminu składania wniosków o wsparcie.
  2. Jeżeli:
    1) nie są spełnione warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR albo
    2) operacja nie została wybrana, albo
    3) operacja została wybrana, ale nie mieści się w limicie środków przeznaczonych na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR w ramach danego naboru wniosków o wsparcie, lub
    4) LGD ustaliła kwotę wsparcia na wdrażanie LSR niższą niż wnioskowana
    – w piśmie P2 należy zawrzeć dodatkowo pouczenie o możliwości wniesienia protestu
    na zasadach i w trybie określonych w art. 22–22m Ustawy RLKS.
  3. Ponadto Biuro LGD:
    1) zamieszcza na swojej stronie internetowej listę operacji spełniających warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR oraz listę operacji wybranych, ze wskazaniem, które z operacji mieszczą się w limicie środków przeznaczonych
    na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR w ramach danego naboru wniosków o wsparcie,
    2) udostępnia ZW dokumenty potwierdzające dokonanie wyboru operacji
    – w terminie 60 dni od dnia następującego po ostatnim dniu terminu składania wniosków o wsparcie.

Rozdział IX. Weryfikacja oceny oraz ponowna ocena wniosku przez LGD
w wyniku złożonego protestu

§ 14

  1. Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia protestu.
  2. Warunki i tryb wniesienia protestu oraz sposób postępowania LGD w zakresie oceny protestu określa Ustawa o RLKS.
  3. W sprawie zwołania posiedzenia Rady, złożenia oświadczeń o bezstronności oraz przynależności do grupy interesu, protokołowania posiedzenia, dokonywania innych czynności formalnych i organizacyjnych w trakcie posiedzenia Rady, przepisy
    8 – 11 stosuje się odpowiednio, z tym że weryfikacji oceny – w związku z wpływem protestu, a także ponownej oceny dokonywanej w związku z uwzględnieniem protestu przez ZW i przekazaniem sprawy do ponownego rozpatrzenia przez LGD,   dokonuje się w oparciu o Kartę rozpatrzenia protestu, której wzór został określony w załączniku nr 6 do niniejszej procedury.

Rozdział XI. Ostateczna ocena wniosku o wsparcie przez ZW

§ 15

  1. Po dokonaniu przez LGD wyboru operacji, ZW dokonuje ostatecznej weryfikacji kwalifikowalności, o której mowa w art. 33 ust. 3 lit. d Rozporządzenia 2021/1060, i udziela wsparcia na wdrażanie LSR lub odmawia jego udzielenia.
  2. W przypadku gdy w dokumentach dotyczących wyboru operacji w ramach danego naboru wniosków o wsparcie ZW stwierdzi braki lub będzie konieczne uzyskanie wyjaśnień, wzywa LGD do uzupełnienia braków lub złożenia wyjaśnień w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni.
  3. Jeżeli nie są spełnione warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR, ZW informuje wnioskodawcę o odmowie udzielenia tego wsparcia zgodnie z przepisami regulującymi zasady wsparcia.
  4. Jeżeli są spełnione warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR, ZW udziela go, zgodnie z przepisami regulującymi zasady wsparcia, do limitu środków przeznaczonych na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR w ramach danego naboru wniosków o wsparcie.

Rozdział XII. Zmiana procedury wyboru operacji.

§ 16

  1. Zmiana niniejszej procedury dokonywana jest uchwałą Zarządu LGD i wymaga uzgodnienia z ZW na zasadach określonych w umowie ramowej zawartej między LGD
    a ZW, o której mowa w art. 14 ustawy RLKS.
  2. Po uzgodnieniach z ZW zmieniona procedura podlega niezwłocznej publikacji na stronie internetowej LGD.
  3. W przypadku, gdy zmiana procedury ma miejsce w okresie pomiędzy datą publikacji ogłoszenia o naborze wniosków o wsparcie a dniem upływu terminu składania wniosków o wsparcie w ramach tego naboru, do oceny i wyboru operacji w ramach tego naboru stosuje się procedurę w brzmieniu obowiązującym w dniu ogłoszenia naboru wniosków o wsparcie.
  4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w przypadku:
    1) dokonywania przez LGD weryfikacji dokonanej przez siebie oceny operacji na podstawie art. 22c ust. 3 Ustawy RLKS w związku z wniesieniem protestu;
    2) uwzględnienia protestu przez ZW i konieczności dokonania przez LGD czynności, o których mowa w art. 22e ust. 2 Ustawy RLKS;
    3) uwzględnienia przez sąd administracyjny skargi wnioskodawcy i konieczności dokonania przez LGD czynności, o których mowa w art. 22h ust. 9 pkt 1 ustawy RLKS.

Rozdział XIII. Upublicznienie informacji i dokumentów wytworzonych w LGD
w związku z oceną i wyborem operacji

§ 17

  1. Wnioskodawca ma prawo wglądu w dokumenty związane z oceną złożonego przez niego wniosku o wsparcie, w szczególności do wykonania kserokopii lub fotokopii dokumentów związanych z oceną jego wniosku.
  2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, udostępniane są zainteresowanemu w Biurze LGD.
  3. LGD udostępniając dokumenty, o których mowa w ust. 1, zachowuje zasadę anonimowości osób dokonujących oceny wniosku o wsparcie.
  4. Dostęp przez osoby trzecie do dokumentów i informacji związanych z oceną wniosków o wsparcie stanowiących informację publiczną odbywa się zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

§ 18

  1. Dokumentacja konkursowa związana z naborem wniosków o wsparcie oraz oceną i wyborem operacji, która nie została przekazana do ZW, przechowywana jest w Biurze LGD.
  2. Ogłoszenia o naborze wniosków o wsparcie, listy operacji oraz inne dokumenty publikowane na stronie LGD, podlegają archiwizacji na stronie internetowej LGD.
  3. Pozostałe dokumenty wytworzone w procesie obsługi wniosku o wsparcie lub wyboru operacji, są przechowywane i archiwizowane w LGD, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami.
  4. Regulacje, o których mowa w ust. 3, muszą być zgodne z przepisami o ochronie danych osobowych.

§ 19

  1. W procesie:
    1) naboru wniosków o wsparcie oraz oceny i wyboru operacji;
    2) gromadzenia i upubliczniania dokumentów związanych z procesem naboru wniosków o wsparcie i wyboru operacji;
    3) udostępniania wnioskodawcy dokumentów związanych z oceną jego wniosku o wsparcie,
    4) prowadzenia korespondencji z wnioskodawcą,
    5) gromadzenia i przechowywania w Biurze LGD w postaci papierowej lub
    na nośnikach informatycznych innych zbiorów lub baz danych
    – LGD zapewnia bezpieczeństwo danych osobowych, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.

 

Wykaz Załączników do oceny i wyboru operacji w ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2023 -2027:

  1. Załącznik nr 1 Karta oceny wniosku.
  2. Załącznik nr 1a Karta indywidualnej oceny punktowej.
  3. Załącznik nr 2 Deklaracja poufności i bezstronności.
  4. Załącznik nr 2a Karta informacyjna członka Rady.
  5. Załącznik nr 3 Rejestr interesów członków.
  6. Załącznik nr 4 Wzór Pisma P1 wezwanie do złożenia wyjaśnień.
  7. Załącznik nr 5 Wzór Pisma P2 informacja o wyniku oceny operacji.
  8. Załącznik nr 6 Karta rozpatrzenia protestu.
  9. Załącznik nr 7 Wzór pisma P3 wezwanie do uzupełnienia złożonego protestu.
  10. Załącznik nr 8 Wzór pisma P4 pozostawienie złożonego protestu bez rozpatrzenia.
  11. Załącznik nr 9 Wzór pisma P5 informacja o decyzji Rady po przekazaniu protestu do ponownej oceny przez ZW.

Witamy spowrotem!

Zaloguj się na swoje konto poniżej

Odzyskaj hasło

Wprowadź swoją nazwę użytkownika lub adres e-mail, aby zresetować hasło.

Dodaj nową listę odtwarzania