(wersja jednolita z 19 grudnia 2023 r.)
REGULAMIN PRACY ZARZĄDU
LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA – DORZECZE WISŁY
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
Terminy użyte w niniejszym Regulaminie oznaczają:
- LGD – Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania – Dorzecze Wisły.
- Rada – organ decyzyjny Stowarzyszenia LGD – Dorzecze Wisły.
- Regulamin – Regulamin Zarządu Stowarzyszenia LGD – Dorzecze Wisły.
- Walne Zebranie Członków – Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia LGD – Dorzecze Wisły.
- Zarząd – Zarząd Stowarzyszenia LGD – Dorzecze Wisły.
- Prezes Zarządu – Prezesa Zarządu Stowarzyszenia LGD – Dorzecze Wisły.
- Biuro – Biuro Stowarzyszenia LGD – Dorzecze Wisły.
- LSR – Strategia Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność Stowarzyszenia LGD – Dorzecze Wisły.
§ 2
- Zarząd Stowarzyszenia działa na podstawie Statutu, uchwał Walnego Zebrania Członków oraz niniejszego Regulaminu.
- Zarząd jest organem wykonawczym LGD realizującym funkcje kierownicze i zarządzające, określone w Statucie.
- Zarząd kieruje całokształtem działalności LGD w okresie pomiędzy posiedzeniami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed Walnym Zebraniem Członków.
- Siedzibą władz LGD, w tym Zarządu, jest miejscowość Połaniec.
§ 3
- Członkowie Zarządu mają prawo do wynagrodzenia na podstawie umowy zlecenia w wysokości ustalonej przez Walne Zebranie Członków.
- Członkom Zarządu przysługuje zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia Zarządu, Rady LGD i Walnego Zebrania Członków oraz podróży i pobytu w związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi.
- Członkowie Zarządu, za uczestnictwo w posiedzeniu otrzymują dietę w wysokości ustalonej przez Walne Zebranie Członków.
§ 4
Zarząd używa pieczęci z określeniem nazwy i siedziby LGD.
§ 5
Do reprezentowania LGD upoważnieni są łącznie dwaj członkowie Zarządu LGD, w tym Prezes lub Wiceprezes Zarządu.
ROZDZIAŁ II
Kompetencje Zarządu LGD
§ 6
Do zakresu zadań Zarządu należy:
- Realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków.
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Nadzór nad przestrzeganiem postanowień Statutu.
- Zwoływanie Walnego Zebrania Członków.
- Podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków.
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
- Opracowywanie i realizacja LSR zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020.
- Aktualizacja LSR.
- Ogłaszanie konkursów na realizację operacji, przyjmowanie wniosków i przedkładanie ich Radzie, celem dokonania wyboru operacji do realizacji w ramach LSR.
- Uchwalanie regulaminów przewidzianych w Statucie.
- Kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia.
- Wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o ustalenie wysokości składek członkowskich.
- Podejmowanie decyzji w sprawie wysokości kwoty zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia do kwoty określonej przez Walne Zebranie Członków.
- Powoływanie i odwoływanie Dyrektora Biura Stowarzyszenia oraz zatrudnianie innych pracowników tego Biura.
- Ustalanie wielkości zatrudniania i zasad wynagradzania pracowników Biura Stowarzyszenia.
- Wnioskowanie do Walnego Zebrania w sprawach dotyczących bieżącej działalności.
- Opracowywanie LSR zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz innych wymaganych przepisami dokumentów.
- Opracowania regulaminu pracy Zarządu, który dla swej ważności wymaga zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków.
- Ustalania regulaminu wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia.
§ 7
Kompetencje Zarządu obejmują w szczególności:
- W sprawach członkowskich:
a. przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających Stowarzyszenia na zasadach określonych w Statucie,
b. nadawanie członkostwa honorowego na zasadach określonych w Statucie,
c. podejmowanie uchwał w sprawach wykluczania członków zwyczajnych i wspierających na zasadach określonych w Statucie,
d. przyjmowanie oświadczeń członków o wystąpieniu ze Stowarzyszenia,
e. wykluczanie za pomocą uchwały członków ze Stowarzyszenia z powodu nieprzestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia oraz działania na szkodę Stowarzyszenia,
f. uchwalanie wygaśnięcia członkostwa w następujących przypadkach:
a) upływu terminu wypowiedzenia członkostwa,
b) ubezwłasnowolnienia lub śmierci osoby fizycznej,
c) utraty osobowości prawnej, likwidacji osoby prawnej,
g) występowanie do Walnego Zebrania z wnioskami we wszystkich innych sprawach członków i Stowarzyszenia. - W sprawach Walnego Zebrania Członków:
a. zwoływanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej 1/4 ogólnej liczby członków zwyczajnych, na żądanie Komisji, na pisemny wniosek Rady, w terminie i w sposobie określonym w Statucie,
b. przygotowywanie organizacyjne Walnego Zebrania Członków,
c. przygotowywanie niezbędnych materiałów, projektów uchwał, regulaminów, apelii oświadczeń Walnego Zebrania Członków, a w szczególności w kwestiach:
– zmian w Statucie Stowarzyszenia,
– postawienia Stowarzyszenia w stan likwidacji i jego rozwiązania,
– przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia,
– wyznaczenia likwidatora Stowarzyszenia i określenia jego zadań i kompetencji,
– udzielanie wszelkich wyjaśnień w zakresie przedstawionego sprawozdania
i prowadzonej działalności. - W sprawach majątkowych:
a. pozyskiwanie funduszy na działalność statutową Stowarzyszenia,
b. zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia. - W sprawach wynagrodzenia na podstawie umowy zlecenie:
a. nadzór nad prawidłowym wdrażaniem działań dotyczących projektów realizowanych przez LGD – Dorzecze Wisły,
b. koordynowanie i nadzór działań dotyczących informowania opinii publicznej o wdrażaniu Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność,
c. koordynowanie przygotowań LGD Dorzecze Wisły do udziału w targach promujących obszar działania,
d. nadzorowanie i wspomaganie prowadzenia księgowości,
e. sprawowanie kontroli formalno-prawnej, merytorycznej i rachunkowej wszystkich dowodów księgowych oraz innych dokumentów powodujących skutki finansowe,
f. inicjowanie, koordynowanie i nadzór działań informacyjno-szkoleniowych dla członków LGD – Dorzecze Wisły, pracowników i beneficjentów objętych obszarem LSR,
g. koordynowanie i nadzór działań dotyczących informowania opinii publicznej o wdrażaniu Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność,
h. inicjowanie i koordynacja działań aktywizujących społeczność lokalną,
i. koordynacja spraw wynikających ze współpracy LGD z organizacjami i instytucjami, których statutowe założenia ukierunkowane są na rzecz integracji europejskiej oraz rozwoju lokalnego,
j. ścisła współpraca z Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach, Urzędem Gminy w Łubnicach, Połańcu, Osieku, Oleśnicy i Rytwian oraz beneficjentami LGD.
ROZDZIAŁ III
Organizacja Pracy Zarządu
§ 8
- Zarząd wybierany jest przez Walne Zebranie Członków na zasadach określonych w Statucie Stowarzyszenia.
- Zarząd składa się z od 7 do 10 członków, w tym: Prezesa, dwóch Wiceprezesów i Skarbnika wybieranych i odwoływanych przez Walne Zebranie Członków.
- Kadencja Zarządu trwa 4 lata i kończy się z chwilą wyboru nowego Zarządu przez Walne Zebranie Członków.
§ 9
- Przewiduje się możliwość uzupełniania składu Zarządu w przypadku:
a. rezygnacji członka Zarządu, jego śmierci lub długotrwałej choroby,
b. innej losowej przyczyny uniemożliwiającej członkowi Zarządu pełnienie jego funkcji. - Uzupełnienia składu Zarządu dokonuje Walne Zebranie Członków.
§ 10
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, bądź 1/3 członków Zarządu.
- Prezes zobowiązany jest zwołać posiedzenie Zarządu na wniosek 1/3 jego członkóww terminie 2 tygodni od daty złożenia wniosku.
- Prezesa w razie nieobecności zastępuje upoważniony przez niego Wiceprezes, któremuw tym czasie przysługują wszystkie uprawnienia Prezesa.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział inne osoby z głosem doradczym, zaproszone przez Prezesa lub na wniosek członków Zarządu. Osoby te nie mają prawa do głosowania.
§ 11
- Zwołując posiedzenie Zarządu Prezes lub wskazana przez niego osoba powiadamia członków Zarządu o miejscu i terminie posiedzenia przynajmniej z 5-dniowym wyprzedzeniem.
- Powiadomienie następuję za pośrednictwem poczty, poczty elektronicznej lub za pośrednictwem faksu, albo w inny skuteczny sposób.
- W przypadku zmiany danych teleadresowych lub z innej przyczyny uniemożliwiającej doręczanie powiadomień w dotychczasowy sposób członkowie Zarządu są zobowiązani złożyć nowe oświadczenie.
- W przypadku niezłożenia przez członka Zarządu nowego oświadczenia określonego w ust. 3, wysłanie powiadomienia za pomocą dotychczasowych danych teleadresowych uważa się za skuteczne doręczenie.
- Członkowie Zarządu mają obowiązek uczestniczyć w posiedzeniach i innych pracach Zarządu.
- W razie przeszkód uniemożliwiających uczestnictwo w posiedzeniach Zarządu, członek Zarządu zobowiązany jest do usprawiedliwienia swojej nieobecności.
§ 12
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w jednej z gmin objętych działaniem LGD lub za pośrednictwem elektronicznego – internetowego systemu.
- System, o którym mowa powyżej, musi gwarantować:
a. bezpieczeństwo danych osobowych osób korzystających z systemu,
b. udział w dyskusji wszystkim uprawnionym osobom na podstawie przepisów niniejszego Regulaminu,
c. sposób głosowania i podejmowania decyzji zgodny z postanowieniami niniejszego
Regulaminu. - W przypadku posiedzenia odbywanego za pośrednictwem elektronicznego – internetowego systemu:
a. Prezes w zawiadomieniu, o którym mowa w § 11 ust. 1, zobowiązany jest zamieścić informację o sposobie odbywania posiedzenia za pośrednictwem elektronicznego – internetowego systemu,
b. do projektów uchwał załącza się uzasadnienie. - Prezes Zarządu przedstawia porządek obrad. Z wnioskiem o dokonanie zmian w porządku obrad może wystąpić każdy członek Zarządu. Przyjęcie porządku obrad następuje zwykłą większością głosów.
§ 13
Zarząd rozstrzyga sprawy należące do jego kompetencji w drodze uchwał.
§ 14
Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Przy równej ilości głosów decyduje głos Prezesa.
§ 15
- Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który zawiera:
a. datę posiedzenia,
b. porządek obrad,
c. imiona i nazwiska oraz funkcje obecnych członków Zarządu i innych osób obecnych na posiedzeniu,
d. stwierdzenie możliwości podejmowania uchwał,
e. liczbę oddanych głosów za poszczególnymi uchwałami,
f. odrębne zdanie członka w danej kwestii. - Tekst podjętych uchwał jest załącznikiem do protokołu. Uchwały Zarządu w sprawach bieżących są odnotowywane wyłącznie w protokole.
- Protokoły z posiedzeń Zarządu podpisuje Prezes i protokolant, zaś uchwały Zarządu– Prezes.
- Protokoły z posiedzeń i uchwały Zarządu przechowywane są w Biurze LGD, które prowadzi ich rejestr.
§ 16
- Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu.
- Skarbnik Zarządu odpowiada za sprawy finansowe LGD oraz kontroluje terminowość opłacania składek i nadzoruje wykorzystanie dotacji celowych dla LGD.
- Członkowie Zarządu wykonują zadania według podziału zadań określonego przez Prezesa, uchwał Zarządu i Walnego Zebrania Członków.
§ 17
- W razie sprzeczności interesów LGD z interesami poszczególnego członka Zarządu, członek ten powinien wstrzymać się od udziału w rozstrzygnięciu takiej sprawy i żądać zaznaczenia tego w protokole.
- W przypadku niezastosowania się członka do wymogu określonego w ust. 1, Zarząd jest zobowiązany dla dobra LGD wyłączyć tego członka od udziału w tej części posiedzenia Zarządu, którego sprawa dotyczy.
- Sprawy konfliktowe winno rozpatrzyć Walne Zgromadzenie Członków LGD.
§ 18
- Zarząd do prowadzenia bieżących spraw LGD tworzy Biuro LGD, którym kieruje zatrudniony przez Zarząd Dyrektor Biura.
- Dyrektor wnioskuje o zatrudnienie pracowników Biura LGD.
- Zarząd uchwala Regulamin Pracy Biura Zarządu LGD.
- Zarząd udziela Dyrektorowi Biura pełnomocnictwa ogólnego oraz do prowadzenia spraw bieżących LGD.
§ 19
Zarząd zobowiązany jest do stworzenia odpowiednich warunków dla właściwej realizacji zadań Biura LGD.
§ 20
Zarząd może ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań w granicach swego umocowania statutowego.
§ 21
Zarząd otwiera rachunek bankowy LGD zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ IV
Postanowienia końcowe
§ 22
W przypadkach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie decyduje Zarząd, kierując się postanowieniami Statutu bądź innymi przepisami prawa.
§ 23
Regulamin Prac Zarządu uchwala i zmienia Walne Zebranie Członków LGD.